نحوه انتخاب مواد اولیه برای مبلمان آزمایشگاهی

نحوه انتخاب مواد اولیه برای مبلمان آزمایشگاهی

پس از تصمیم گیری در مورد سبک کار در آزمایشگاه و انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی مناسب با محیط، باید در مورد انتخاب مواد کار مورد نیاز در آزمایشگاه نیز تصمیم گیری کنید. زیرا بسیار مهم است تا قبل از انتخاب نهایی، تمامی جوانب مثبت و منفی مواد اولیه ای که برای میزها، سکوها و در کل مبلمان آزمایشگاهی در نظر دارید را بسنجید.

طراحی آزمایشگاه

راه اندازی و شروع هر کاری نیازمند استفاده و توجه به الزامات انجمن علمی تجهیزات و مبلمان (SEFA) می باشد.

SEFA انجمنی است که از سال ۱۹۸۸ برای نظارت و اصلاح شیوه های توصیه شده در صنعت و زمینه هایی چون هود آزمایشگاهی، سکوبندی آزمایشگاهی، نصب مبلمان و تجهیزات ثابت سازماندهی شده تا پایان کار را مطابق با استانداردهای آزمایشگاهی تضمین نماید.

مواد اولیه مورد استفاده در میزهای آزمایشگاه

مواد اولیه مورد استفاده در لوازم آزمایشگاهی

میزهای آزمایشگاهی

میزهای آزمایشگاهی، پرکاربردترین سطوح کار در محیط های آزمایشگاهی به شمار می روند. که بسته به نوع فعالیت های روزمره در محیط عموما دارای جنس های متفاوتی هستند. با این حال اگرچه اپوکسی سیاه در بیشتر آزمایشگاه ها موجود می باشد اما مواد و گزینه های دیگری نیز وجود دارد که در زیر به بررسی چند نمونه می پردازیم:

  • فولاد ضد زنگ

مزایا:

فولاد ضد زنگ از جمله موادی است که دارای سطحی صاف و فاقد هرگونه تخلخل می باشد که در محیط های آزمایشگاهی کار با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرند.

این مواد که مانع از رشد هرگونه قارچ و باکتری می شود قادر است تا حرارت ۱۵۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کند.

معایب:

از آنجایی که فولاد ضد زنگ در برابر خراش بسیار حساس است، در صورت وجود هرگونه گرد و غبار بر روی سطوح از این جنس، بهتر است از محلول آب و صابون و یا مواد تمیزکننده مخصوص و با استفاده از یک پارچه نرم تمیز شود.

همچنین نباید از سفید کننده ها برای تمیز کردن آن استفاده کرد چراکه باعث از بین رفتن نیکل موجود در آن و گود شدن سطح فولاد می شود.

ضمنا بدلیل تولیدات دشوار فولاد ضد زنگ، اغلب از قیمت آنها گران و داری نوسانات شدید می باشد.

  • رزین اپوکسی

مزایا:

رزین اپوکسی ترکیب چسبنده ای است که در برابر اسیدها، مواد قلیایی، حلالها و همچنین قارچ ها، باکتریها، تا درجه حرارت ۳۵۰ فارنهایت مقاومت بسیار خوبی دارد.

این ترکیب بسته به مراکز تولیدی عموما در رنگ های مشکی، خاکستری، سفید تولید می شوند.

معایب:

از آنجایی که رزین اپوکسی براحتی خراشیده می شود، از مقاومت کمتری نسبت به ضد زنگ و فنولیک برخوردار است.

  • رزین فنولیک

مزایا:

در محیط های آزمایشگاهی که با تحقیق و آزمایش بر روی مواد شیمیایی، سر و کار دارند، استفاده از رزین فنولیک لازم است.

در واقع رزین فنولیک از جمله پرکاربردترین رزین ها به شمار می رود که علاوه بر داشتن فواید در استفاده از کلر، مانع از تغییر رنگ می شود.

همچنین از مقاومت بسیار زیادی در مقابل قارچ ها، باکتری ها و رطوبت برخوردار است و قادر است تا درجه حرارت تا ۳۵۰ درجه فارنهایت را تحمل کند.

معایب:

بدلیل ضد آتش بودن بسیاری از انواع رزین فنولیک، برای استفاده در اطراف شعله های آتش باز توصیه نمی شوند.

  • ورق های چند لایه با فشار بالا (لمینت های با فشار بالا)

مزایا:

در صورت شروع فعالیت در مناطق خشک و استفاده محدود از مواد شیمیایی، لمینت های فشار بالا می تواند گزینه مناسبی باشد.

این ورق های چند لایه که از رنگ و تنوع شکلی بالایی برخوردارند، می توانند در مقابل مواد شیمیایی، با درجه مقاومت بالا استفاده شوند.

معایب:

اگرچه لمینت های با فشار بالا تا دمای ۲۷۵ درجه فارنهایت را تحمل می کنند اما، در برابر رطوبت، کپک های قارچی و یا باکتری ها مقاوم نیستند.

  • مواد جامد و سنگی

بدلیل عدم برخورداری این مواد از مقاومت کافی در برابر گرما و مواد شیمیایی، برای استفاده عمومی در محیط های آزمایشگاهی توصیه نمی شود.

مواد اولیه استفاده شده در سکوها و کابینت های آزمایشگاه

سینک های آزمایشگاهی

معمولا سینک هایی از جنس فولاد ضد زنگ و اپوکسی از رایج ترین انواع سینک آزمایشگاهی هستند که از مقاومت بالایی در برابر فعالیت های آزمایشگاهی برخوردارند.

  • فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ به جهت مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی با گذر زمان مانع از خوردگی و زنگ زدگی سینک می شوند.

  • اپوکسی

اپوکسی نیز به دلیل داشتن هزینه کمتر و مقاومت بسیار در برابر مواد شیمیایی آزمایشگاهی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

البته اپوکسی در برابر حرارت بسیار بالا و شوک حرارتی دچار شکستگی می شود بنابراین، لازم است تا با استفاده از یخ خشک نگهداری شوند.

کابینت های آزمایشگاهی

کابینت ها از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری جهت انجام دادن عملیات در محیط های آزمایشگاهی می باشند که می توان بسته به نوع فعالیت از جنس های مختلفی تهیه شوند.

  • استیل ضد زنگ

استیل ضد زنگ نیز بدلیل داشتن قابلیت های مشابه با مواد ذکر شده در بالا همانند مقاومت در برابر مواد آزمایشگاهی و رطوبت زیاد، برای کابینت های آزمایشگاهی بسیار مناسبند. البته قیمت بالای این ماده باعث شده تا استفاده از ان تنها در سطوح مورد نیاز محدود شود. (سطوح مراکزی چون کالبد شکافی، تحقیقات بر روی حیوانات، کار با مواد شیمیایی، آزمایشگاه مواد غذایی، بیمارستان ها، مراکز درمانی و آزمایشگاه های دارویی.)

  • فولاد

فولاد نیز از دیگر مواد رایج در ساخت روکش های کابینت های آزمایشگاهی است که به جهت عدم خوردگی، سایش و مقاوت در برابر مواد شیمیایی و رطوبت، مانع از ترک خوردگی سطوح مورد استفاده در محیط هایی چون آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی صنعتی، دانشگاهی، پزشکی و…می شود.

با این حال فولاد ضد زنگ نباید در معرض استفاده از هودهای بخاری شیمیایی یا فضای داخلی کابینت های نگهدارنده اسید، قرار گیرند.

  • چوب

چوب یک متریال و ابزار سنتی برای ایجاد کارهای آزمایشگاهی و مناسب برای محیط هایی چون آزمایشگاه های دانشگاهی و برخی مراکز آزمایشگاهی فناوری و تحقیقاتی استاندارد می باشد. که به جهت رنگ و تنوع در طرح، حس گرما را به محیط آزمایشگاه القا می کند.

همچنین وجود براده های چوبی در بافت این نوع متریال، اگرچه مقاومتی همچون فولاد را ایجاد نمی کند اما، می توانند تا حدودی در برابر سایش و پارگی مقاومت کنند.

پس با انتخاب مواد مناسب، با دوام و منعطف، می توانید علاوه بر دستیابی به عملکرد بهینه در آزمایشگاه، چرخه عمر محیط آزمایشگاهی را نیز افزایش دهید.

به همین جهت است که انتخاب مواد اولیه برای انجام کارهای آزمایشگاهی بسیار ضروری است و همواره تولیدکنندگان در تلاش اند تا با ارائه مواد مناسب و به صرفه، کمترین تاثیر را بر محیط زیست وارد نمایند.

شرکت شیمی پژوه سهند، یکی از جامع ترین مراکز فروش لوازم آزمایشگاهی است که همواره کاربران عزیز را در خرید بهترین تجهیزات مناسب با محیط آزمایشگاهی یاری می نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *