توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

توصیه های OSHA جهت راه اندازی استاندارد آزمایشگاه

بر اساس نتایج و تخمین های اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA)، بیش از نیم میلیون نفر به عنوان کارمند در آزمایشگاه های ایالات متحده در حال فعالیت هستند.

همه ما در زندگی روزمره با خطرات گوناگون و متنوعی که ناشی از استرس های شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، اسکلتی و عضلانی است، روبه رو هستیم. اما با این حال لازم است که برای پیشگیری و ایمنی تمام تلاش خود را به کار گیریم و آنچه را که نیاز است جستجو کنیم. به همین جهت در این مقاله سعی داریم تا با ارائه نکات ایمنی در آزمایشگاه، شما کارمندان و کاربران عزیز را برای پیشگیری از هرگونه خطر احتمالی راهنمایی کنیم.

بهداشت و ایمنی در آزمایشگاه

بهداشت و ایمنی در آزمایشگاه

از آنجایی که مراکز علمی و تحقیقاتی مجموعه ای شامل از آزمایشگاه های تحقیقاتی، اتاق های ابزار، مخازن ذخیره مواد شیمیایی، محیط های دفع زباله و بازیافت هستند، کارمندان بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

به همین دلیل وجود استاندارد و دستور العمل ایمنی کار در آزمایشگاه از جمله مسائل مهمی است که لازم است بعنوان نقطه شروع هر آزمایشگاهی در نظر گرفته شوند.

در واقع استاندارد آزمایشگاه OSHA برای محافظت از آزمایشگاه های غیر تولیدی که کارمندان در معرض مواد شیمیایی خطرناک و یا خطرات متنوعی قرار می گیرند، مطرح می شوند.

استاندارهای آزمایشگاهی OSHA شامل چه افرادی می شود؟

استاندارد آزمایشگاهی OSHA (29CFR1910.1450) برای همه کارفرمایان و کارمندانی که در محیط های آزمایشگاهی درگیر مواد شیمیایی آزمایشگاهی خطرناک هستند، اعمال می شود. تا بدین صورت یک محیطی عاری از خطر برای کارمندان فراهم شود.

همچنین برای حفظ ایمنی بیشتر لازم است تا کارفرمایان از پوشش خاص و مخصوص استفاده کنند.

نکاتی که لازم است در یک آزمایشگاه استاندارد انجام دهید

در ابتدای امر، یک محیط آزمایشگاهی استاندارد نیازمند یک مسئول بهداشت شیمیایی (CHO) می باشد.

مسئول CHO شخصی است که واجد شرایط داشتن تجربه و آموزش لازم است تا کارمندان را در تهیه و اجرای طرح بهداشت شیمیایی مکتوب (CHP) راهنمایی کند.

طرح بهداشت شیمیایی CHP

طرح بهداشت شیمیایی CHP مجموعه روش هایی است که برای محافظت از کارکنان در برابر خطرات موجود در محل کار مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاهش مواجهه کارکنان با خطرات، همه اقدامات کنترلی مانند نظارت های مهندسی، تجهیزات حفاظت فردی (PPE) را بطور کامل انجام می دهند.

از آنجایی که محافظت از کارمندان در برابر کار با مواد بسیار خطرناک همانند مواد سرطان زا، سموم حاد و سموم تولید مثل بسیار ضروری است؛ به همین منظور لازم است تا این مواد در محیط های مشخص و با استفاده از مواد ضدعفونی و لوازم آزمایشگاهی مهارکننده (همانند هود شیمیایی، دستکش ایمنی و…) مورد استفاده قرار گیرند.

راه های پیشگیری از خطرات احتمالی در آزمایشگاه

۱- آموزش به کارکنان

  • در ابتدای امر و پیش از شروع کار در آزمایشگاه لازم است تا کارکنان را در برابر همه خطرات موجود در محیط، آموزش دهید. پس لازم است تا همه کارمندان از آموزش های لازم جهت ایمنی در آزمایشگاه برخوردار باشند.
  • در هنگام نوشتن CHP، این راهنما باید تمامی الزامات مرتبط دیگر استانداردهای OSHA را دربرداشته باشد چرا که ممکن است نمونه ها شامل آلاینده های شیمیایی هوا (مانند بنزن، فرمالدئید، متیلن کلرید و….) عوامل بیماری زا خون و… باشد.

تعیین میزان مواجهه کارمندان با خطرات آزمایشگاهی

۲- تعیین میزان مواجهه کارمندان با خطرات آزمایشگاهی

پس از آموزش های اولیه به کارمندان، مهمترین نیاز CHP تعیین میزان مواجهه کارمندان با خطرات آزمایشگاهی است.

اساسا لازم است تا در ابتدا کارفرمایان از قرار گرفتن کارمندان در برابر مواد خطرناک PEL اطمینان حاصل کنند.

در آن صورت باید جهت نظارت اولیه، میزان مواجهه کارمندان با هر ماده را تنظیم کنند تا در صورت مشاهده هرگونه رخداد، با نظارت دوره ای این خطر را برطرف نمایند. (همچنین در صورت لزوم باید CHP مشاوره و معاینات پزشکی لازم را ارائه دهد.)

البته همه این موقعیت ها شامل کارمندانی می شود که در معرض مواد شیمیایی، PEL و یا رخداد هایی همانند نشت یا بخش شدن مواد خطرناک قرار دارند.

به همین جهت شناسایی خطر برای استاندارد آزمایشگاه OSHA امری مهم و ضروری است و همه الزاماتی که شامل حفظ ایمنی و بهداشت کارکنان می شود در برگه های اطلاعات ایمنی در اختیار افراد قرار می گیرد.

ضمنا این مسئله در مورد هر ماده تولید شده در آزمایشگاه یا محصولات جانبی فعالیت های آزمایشگاهی نیز صدق می کند.

نکات ایمنی در آزمایشگاه

استاندارهای ایمنی آزمایشگاهی OSHA، کارمندان را در برابر تمامی خطرات شیمیایی ناشی از هودهای شیمیایی، خطرات بیولوژیکی، پاتوژن های ناشی از خون، کابینت های زیست محیطی و ایمن، تشعشعات (یونیز کننده و غیر یونیز کننده)، سر و صدا و سایر خطرات ناشی از تجهیزات آزمایشگاهی خاص مانند اتوکلاو آزمایشگاهی ، سانتریفیوژ آزمایشگاهی و گازهای فشرده شده، راهنمایی و مورد بررسی قرار می دهد.

به همین جهت این نکات ایمنی می تواند بسته به محیط آزمایشگاهی، بعنوان یک منبع ارزشمند محسوب شود.

راه های آماده سازی ایمنی در آزمایشگاه

  • تعیین مامور بهداشت جهت رسیدگی مواد شیمیایی
  • تهیه برنامه بهداشت برای مواد شیمیایی
  • آموزش به کارمندان (شامل تمام PPE است که هنگام انجام کارها بعنوان تجهیزات ایمنی استاندارد همانند لباس های آزمایشگاهی، پیش بند، دستکش آزمایشگاهی، از چشم و دیگر اعضای بدن محافظت می کند.)
  • نظارت بر انجام کار (میزان مواجهه کارکنان را با هرگونه خطر ارزیابی کنید.)

و در آخر لازم به ذکر است که همانطور که رعایت بهداشت و ایمنی در آزمایشگاه امری ضروری است، تهیه و استفاده از تجهیزات با کیفیت نیز باید به عنوان امری مهم مورد توجه قرار گیرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *