انتخاب دستکش ایمنی مناسب در محیط های آزمایشگاهی

انتخاب دستکش ایمنی مناسب در محیط های آزمایشگاهی

یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از آلوده شدن محیط کاری در آزمایشگاه ها، توجه و شناخت منابع اصلی تولید کننده آلودگی هستند. به همین منظور برای جلوگیری از صدمات ناشی از این آلودگی لازم است تا از وسایل حفاظت فردی و تجهیزات ایمنی با کیفیت مناسب در آزمایشگاه استفاده نمایید. چرا که عدم استفاده از این تجهیزات محافظتی، می تواند نقش عمده ای در آلودگی محیط داشته باشد.

 

دستکش ایمنی آزمایشگاهی

تجهیزات حفاظت فردی

دستکش ایمنی یکی از مهم ترین تجهیزات حفاظتی در محیط های آزمایشگاهی است که انتخاب صحیح آن می تواند ضمن رضایت کارکنان، بر افزایش بازده محصولات نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین انتخاب نادرست آن نیز می تواند علاوه بر به خطر انداختن نتایج تحقیقات، باعث خسارات مالی بسیاری (هزاران دلار یا حتی میلیون ها دلار) شود.

در واقع انتخاب دستکش های ایمنی غیر استاندارد، از چند طریق می تواند کیفیت کار را به خطر بیاندازد:

  • پارگی دستکش

پاره شدن دستکش های غیر استاندارد، می تواند منجر به آلودگی فرآیند شوند. همچنین این مورد می تواند روزها، هفته ها یا حتی ماه ها، نتایج کار پر زحمت را خراب کند و راندمان کار را پایین بیاورد.

  • آلودگی

دستکش های بی کیفیت و غیر استاندارد می تواند خطر آلودگی نمونه را افزایش  از این رو باید در هنگام پوشیدن و برداشتن دستکش های آلوده دقت نمایید.

  • مصرف و هزینه بیش از حد

از آنجایی که یک دستکش با کیفیت پایین می تواند خیلی سریع آسیب ببیند و از بین رود، در نتیجه مصرف کنندگان در یک بازه زمانی کوتاه مجبورند از چندین جفت استفاده کنند.

  • تولید زباله

مصرف بیش از حد دستکش های بی کیفیت در تولید زباله نقش بسزایی دارد.

۲۹% زباله های جامد از آزمایشگاه های دانشگاه و ساختمان های تحقیقاتی تولید می شود و دستکش های آزمایشگاهی ۲۲% از این زباله ها را تأمین می کنند.

محافظت از کارکنان آزمایشگاه در هنگام کار

نبود دستکش کافی در هنگام کار و عدم آشنایی با نحوه پوشیدن و برداشتن دستکش آلوده، می تواند خطر آلودگی و یا صدمات وارده بر کارمندان را افزایش دهد که از عواقب آن می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۳۰% از افرادی که دچار آسیب دیدگی دست هستند، از دستکش اشتباه استفاده کرده اند.
  • هزینه های غیرمستقیم یک صدمه می تواند ۴ الی ۱۰ برابر هزینه مستقیم پزشکی باشد.
  • متوسط زمان کار برای مصدومیت دست، شش روز می باشد.
  • آسیب جسمی ناشی از محافظت ناکافی، به دلیل بهره ‌وری از دست رفته، علاوه بر افزایش هزینه‌های پروژه، در زمان ‌بندی انجام پروژه نیز تاثیر می گذارد.

 

دستکش آزمایشگاهی

استاندار دستکش ایمنی

با وجود اینکه بسیاری از دستکش ها در ظاهر یکسان به نظر می رسند، اما همه آنها نمی توانند از مصرف کنندگان در برابر صدمات احتمالی محافظت نمایند. به همین منظور لازم است تا در هنگام انتخاب دستکش های آزمایشگاهی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • راحتی

آیا دستکش های ایمنی از حساسیت لمسی و چسبندگی خوبی برخوردارند؟

یکی از مواردی که لازم است در هنگام انتخاب دستکش ایمنی آزمایشگاهی به آن توجه نمایید راحتی و میزان انعطاف پذیری آن است. مواد مورد استفاده در تولید دستکش، می توانند تأثیر چشمگیری در راحتی آن داشته باشند.

دستکش آزمایشگاهی نیتریل از جمله مواردی است که ضمن برخورداری از قیمت مناسب، مصرف کنندگان می توانند بدون هیچ گونه واکنش های آلرژیک و حساسیت به لاتکس (لاستیک طبیعی)، از دست خود در برابر خطرات احتمالی محافظت کنند.

ضمنا بهتر است در هنگام خرید دستکش ایمنی به دنبال ویژگی هایی باشید که ضمن کمترین میزان خستگی دست، بتواند با وجود پوشاندن دست، تمام مهارت های انگشتان را بهبود ببخشد، مانند دستکش های بافت دار

  • کیفیت

آیا دستکش به اندازه کافی از کیفت مناسبی برخوردار است که بتواند در شرایط آزمایشگاهی از دست کاربران محافظت کند؟

همچنین بهتر است اطمینان حاصل نمایید که دستکش های انتخابی، برای محافظت از کارکنان در برابر آلودگی و خطرات زیست محیطی و مواد شیمیایی آزمایشگاهی ، اسیدها یا بیولوژیک طراحی شده است.

باید توجه شود که استفاده از این دستکش ها، برای همه شرایط مناسب نیست.

  • تناسب

امروزه دستکش های ایمنی در انواع و ابعاد مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند.

از این بین، معمولا دستکش های خیلی کوچک دچار پوسیدگی و پارگی می شوند و کارمندان را در معرض آلودگی قرار می دهند.

همچنین بزرگ بودن سایز دستکش نیز به جهت عدم مهار کردن آن، می تواند استفاده کنندگان را در معرض آسیب قرار دهد. به همین جهت انتخاب سایز مناسب دستکش های آزمایشگاهی برای اطمینان از ایمنی، بسیار مهم است.

 

و در آخر باید به خاطر داشته باشید که آموزش اپراتور بسیار مهم است، چرا که آموزش به کارمندان در مورد روش های پوشیدن دستکش مناسب و زمان تغییر آنها ضروری است.

عدم آشنایی با نحوه پوشیدن و درآوردن دستکش ایمنی، می تواند خطر آلودگی و آسیب دیدگی کارکنان را افزایش دهد. به همین دلیل است که لباس مناسب باید به طور مداوم ارزیابی شود و در صورت لزوم از آموزش های جدید استفاده شود.

از دیگر تجهیزات ایمنی بسیار مهم برای محیط آزمایشگاه دوش وچشم شوی اضطراری است. که برای جلوگیری از خطرات ناشی کار با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد وسایل ضروری برای حفظ ایمنی کارکنان آزمایشگاه با کارشناسان شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه سهند تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *