مزیت استفاده از ph متر با کنترل از راه دور

مزایای ph متر با کنترل از راه دور

PH متر یکی از تجهیزات آزمایشگاهی و از جمله دستگاه های مورد استفاده در آزمایشگاه ها و مکان های فیزیکی ثابت هستند.

بطور کلی، سازمان های تحقیق و توسعه همواره در تلاش اند تا با حداقل رساندن مداخله و دخالت های انسانی و استفاده از دستگاه های آزمایشگاهی، نرم افزار ثبت اطلاعات، سیستم های مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (همچون LIMS و ELN) و یا سیستم های مدیریت داده، به اندازه گیری دقیق و واقعی دست یابند.

به همین جهت امروزه استفاده از سنسور PH (پراب PH متر آنلاین)، ضمن اندازه گیری بصورت لحظه ای و آنلاین در صنایع گوناگون، قادر به ارائه اندازه گیری محدوده های مختلف PH نیز می باشد. در واقع کاربران جهت اندازه گیری PH در روش الکتریکی بصورت آنلاین، لازم است تا از یک پراب استفاده نمایند.

سنسور PH از جمله سنسور های پتانسیومتری

سنسور PH

سنسور PH از جمله سنسور های پتانسیومتری است که از ساختار الکترود شیشه ای، ولت متر، بافر داخلی و الکترود مرجع خارجی تشکیل شده است.

همچنین سنسور های PH حدود ده سال است که در طیف گسترده ای از صنایع فرآوری همچون مواد غذایی، داروسازی، مواد شیمیایی، آزمایشگاه ها، بیوتکنولوژی و… مورد استفاده قرار گرفته است.

Endress+Hauser (یک شرکت عملیاتی و تامین کننده تجهیزات و فروش لوازم آزمایشگاهی در سوئیس) و دیگر تولید کنندگان و محققان آزمایشگاهی تخمین زده اند که تقریبا ۳۰% از آزمایش های مربوط به کیفیت مواد غذایی، مواد شیمیایی، مواد دارویی و دیگر صنایع فرآیندی، نیازمند استفاده و اندازی گیری PH است.

به همین منظور سنسور های PH  بصورت بی سیم و از راه دور تعبیه شده اند تا بتوانند ضمن نظارت بر وضعیت فاضلاب ها، آب آشامیدنی و سایت های حفاظت محیط زیست، جمع آوری و دستیابی به اطلاعات دقیق تر را ممکن سازند.

فواید سنسور های PH

۱- سنسور های PH عموما از قابلیت اندازه گیری دو یا چند پارامتر اضافی همچون درجه حرارت، رسانایی، جامدات حل شده (مواد جامد محلول) و…، برخوردار است.

چرا که بدست آوردن این داده ها از راه دور، ضمن گسترش پوشش اطلاعاتی برای یک سایت نظارتی و جایگزین کردن تجهیزات بجای محققان، بین داده های جمع آوری شده از منابع مختلف هماهنگی ایجاد می کند.

۲- بیشتر سنسور های PH قادر است تا با کمک سیستم های انتقال اطلاعات و شبکه بی سیم، داده ها را بر روی دستگاه، ذخیره و پردازش کند.

۳- همچنین PH سنسور ها و پروب های شرکت Turtle Tough (ویکتوریا ، استرالیا) از سیستم های خودکار و حافظه سنسور برای ذخیره، تنظیم، کالیبراسیون و پیکربندی استفاده می کند.

البته این شرکت در وب سایت خود اعلام کرده است: «ذخیره کردن اطلاعات و امکان دسترسی از راه دور، ضمن ساده سازی تغییرات سنسور ها، تعامل روزانه بین کاربران و حسگرها را از بین می برد.»

کالیبراسیون سنسور PH

کالیبراسیون سنسور یکی از مهمترین کارهای لازم جهت راه اندازی سنسور Ph می باشد که کاربران می توانند آن را در مقادیر متفاوت و بصورت بافر کالیبراسیون سنسور، از مرکز فروش مواد شیمیایی تهیه نمایند.

در واقع استفاده از سنسور PH نیازمند کالیبره شدن توسط یک محلول بافر (که دارای PH مشخص است) می باشد.

PH سنسور ها، پروب ها و الکترودها

PH سنسور ها، پروب ها و الکترودها

ورود به سیستم انتقال داده از راه دور، برای PH الکترودها، برای مدتی هم بصورت داخلی و هم بعنوان افزودنی موجود است؛ به گونه ای که امروزه فروشندگان بسیاری، برای پروب های PH در حالت جامد و الکترودهای استاندارد، سنسور های pH را از طریق شبکه LAN یا شبکه بی سیم (اینترنت Wi-Fi، بلوتوث و تلفن همراه) ارائه می دهد.

همچنین بسیاری از مدل‌ها دارای کارت حافظه SD هستند، تا در زمان خرابی شبکه های بی سیم و یا تداخل رادیویی، بتواند نسخه پشتیبان از داده ها را تهیه نماید.

به عنوان مثال اندازه گیری PH خاک از طریق شبکه بی سیم HALO® از Smithfield, RI) Hanna Instrument) دارای یک سنسور درجه حرارت داخلی است که “اندازه گیری pH و درجه حرارت آزمایشگاهی” را مستقیماً از طریق بلوتوث به دستگاه های تلفن همراه منتقل می کند.

(MicroDAQ (Contoocook, NH نیز یک ابزار مناسب و ذخیره کننده داده های PH و دما است که قادر به پشتیبانی و ارائه اندازه گیری های طولانی مدت (تا ۴۳۰۰۰ اندازه گیری pH) از طریق بلوتوث می باشد.

اما با این حال استفاده از سیستم های انتقال اطلاعات از راه دور (شبکه بی سیم) از مزایای بسیاری برخوردار است چراکه علاوه بر کاهش مداخله های انسانی، برای یک فرآیند (خواه خط تولید دارو یا وضعیت یک سایت Superfund) پوشش زمانی و مکانی بیشتری را فراهم می کند.

علاوه بر این داشتن ارتباط از راه دور با سیستم های اطلاعاتی، می تواند یکپارچگی و هماهنگی بیشتری را در بین داده ها ایجاد نماید، چراکه نوشتن داده ها بر روی کاغذ امکان اشتباه کردن و یا گم شدن را افزایش می دهد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید ph متر، با کارشناسان شیمی پژوه سهند تماس برقرار نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *