معرفی کاربردهای آون آزمایشگاهی

کاربرد آون در آزمایشگاه

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی، آون های آزمایشگاهی هستند که به آن ها کوره آزمایشگاهی نیز گفته می شود. این ابزار در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار گرفته می شود و ما در علوم مختلف و کاربرد های متفاوت به آن نیاز پیدا می کنیم. همانطور که گفتیم آون ها کاربرد های مختلفی دارند و میتوان آن ها را در آزمایشگاه های پژوهشی، صنعتی و تشخیص طبی مشاهده کرد. زیرا وجود این ابزار برای اعمال تحقیق و توسعه و صنعت ضرورت دارد. هم اکنون می خواهیم شما را با کاربردهای آون در آزمایشگاه آشنا کنیم.

کاربرد آون آزمایشگاهی:

همانطور که گفتیم آون یکی از دستگاه های آزمایشگاهی ضروری است و کاربرد این وسیله برای استریل یا خشک کردن وسایل شیشه ای و یا فلزی موجود در آزمایشگاه است. روش کار این دستگاه این گونه می باشد که وسایل فلزی که از قبل تمیز شده است را در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد و طی مدت زمان ۲ ساعت درون دستگاه قرار می دهیم و به کمک حرارت این ابزار استریل و خشک می شوند. روش استریل شدن این وسایل این گونه است که هرچه دمای موجود در آون زیاد شود، رطوبتی که در این وسایل شیشه ای وجود دارند تبخیر شده و در نتیجه باعث توقف فعالیت بیولوژیکی شده و در نتیجه وسایل استریل می شوند.

  • بازپخت
  • خشک کردن به روش Die-bond
  • خشک کردن
  • پخت پلی آمید ها
  • استرلیزه کردن
  • کاربردهای دیگر

 

بازپخت

بازپخت کردن یکی از اولین روش های کاربردی آون است، به این صورت که مواد موردنظر مثل شیشه یا فولاد را گرم و سپس خنک می کنیم و در نتیجه این کار باعث کاهش سختی و افزایش انعطاف پذیری می شود. حالا موادی را که بازپخت کردیم را می توان با برش دادن تبدیل به وسایل دلخواهی مثل سرنگ و یا کاتترها (catheters) کرد. در طی این روند ما معمولا از آون های با درجه حرارت بالا و همین طور در صنایع متالوژی، تولید تجهیزات پزشکی و علم مواد استفاده می کنیم.

 

خشک کردن به روش Die-bond

یکی از کاربرد های آون خشک کردن است و این کار را به وسیله ی ادغام کردن عملیات خشک کردن و پختن انجام می دهد و در نتیجه ی این فرآیند سبب سخت کردن ترکیبات شیمیایی آن ها می شود. ما این روش را برای عملیاتی مثل ساختن اپوکسی ها، چسب ها، پلاستیک ها و لاستیک هایی که از آن ها در تحقیقات پلیمری، صنایع نانو و صنایع نیمه هادی استفاده می شود، به کار می بریم. علاوه بر این ها می توانیم برای افزایش استحکام باند در پیوند قطعات مدار که قابل استفاده در سیستم های نظامی، فضایی و پزشکی از این وسیله استفاده کنیم که تاثیر گذاری بسزایی دارد.

 

خشک کردن

برای خشک کردن نمونه ها که باعث از بین رفتن رطوبت در آن ها می شود، می توانیم از انواع اون ها مثل آون های فن دار، آون های همرفت جاذبه و خلاء، استفاده کرد.

لازم به ذکر است که این فرآیند برای بیشتر آزمایشگاه های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی از ملزومات است.

از آون های مختلف در شرایط متفاوت و نمونه های مختلف استفاده می کنیم، مثلا آون های فن دار و خلاء برای نمونه های شکننده استفاده می شوند زیرا قابلیت این را دارند که نمونه مورد نظر را در دمای پایین تری خشک کنند، بدین صورت که رطوبت را حذف کرده و با پایین آوردن نقطه جوش آب این اتفاق را رقم می زنند. ولی برخلاف آن، آون همرفت را هنگام خشک کردن ذرات ریز استفاده می کنیم، زیرا نمونه های گفته شده باید در معرض یک جریان هوای طبیعی قرار بگیرند چون در صورت تماس با جریان هوای بالا پراکنده خواهند شد و قابل محافظت نیستند.

 

کاربرد آون در پخت پلی آمید ها در آزمایشگاه

ما پلی آمیدها را به شکل مایع درون آون قرار می دهیم، در نتیجه ی این کار یک فیلم نازک و یا یک لایه در اختیار ما قرار می گیرد که می توان از پخت آن ها استفاده های مختلفی مثل پوشش بافر فشار، لایه های باز توزیع، چسبندگی، پیوند چیپ و موارد دیگر کرد.

 

کاربرد آون در استرلیزه کردن موارد در آزمایشگاه

تا اینجا با هم به بررسی کاربرد های مختلف آون پرداختیم، یکی دیگر از موارد استفاده از آون استریل کردن ظروف و وسایل موجود در آزمایشگاست. توجه کنید که برای استفاده از آون در یک هوای گرم، باید دما را حداقل روی ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرارداد و وسایلی که در درون آن قرار می دهیم باید ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در این دما باشند تا این فرآیند به خوبی صورت پذیرد.

بعد از این کار حتما باید این وسایل را در یک دوره خنک کننده قرار دهیم چون خنک شدن تدریجی این تجهیزات مانع ورود هوای مضر ( حاوی مواد آلوده کننده) به آن می شود، ولی اگر بلافاصله آن را بیرون آوریم ممکن است وسایل خرد شوند.

در صورت استفاده از ظروف شیشه ای دمای ایده آل ۶۰ درجه سانتیگراد است، و علاوه بر آن همه ی تجهیزاتی که استریل کردیم باید خشک شوند.

 

کاربرد های دیگر آون در آزمایشگاه

در مطالب بالا بخشی از کاربردهای آون در آزمایشگاه را با هم بررسی کردیم، از ویژگی های دیگر و جانبی این وسیله می توان به تست کردن مواد، تجزیه و تحلیل ویژگی هایی مثل تعیین استحکام کششی ، تغییر شکل و انعطاف پذیری محصولات ساخته شده، استحکام لحیم کاری در مدار و غیره اشاره کرد.

آون های آزمایشگاهی در شرایط تخصصی تری نیز مورد استفاده قرار می گیرند مثل آزمایشگاه های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیط زیست. به طور مثال در آزمایشگاه پزشکی قانونی از آون های خلاء مخصوص استفاده می کنند که برای تولید اثر انگشت کاربرد دارند، همچنین از آون های همرفت نیز در آزمایشگاه های زیست محیطی به منظور حذف آلاینده های میکروبیولوژیکی ابزار های آزمایشگاهی، استفاده می کنند و از کاربرد دیگر آون های خلاء می توان به چسباندن لایه ها به سطح فیلتر اشاره کرد.

یکی از کار هایی که در آزمایشگاه های محیط زیست انجام می دهند این است که برای محاسبه ی مقدار رطوبت، وزن نمونه ها را قبل و بعد از خشک کردن اندازه می گیرند.

برای خرید آون آزمایشگاهی کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *