معرفی انواع و آشنایی با نحوه کار با انکوباتور

آشنایی با دستگاه انکوباتور و نحوه کار

دستگاه انکوباتور چیست؟

انکوباتور آزمایشگاهی از جمله دستگاه های پرکاربرد محیط های آزمایشگاهی است که برای کنترل رطوبت، دما و سایر شرایط محیطی، برای کشت و نگهداری انواع نمونه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی دارای یک محفظه کاملا بسته و محیطی ایزوله است که مانع از ورود و خروج دما و گازها می شود. همچنین این دستگاه به جهت برخورداری از سنسورهای دمایی و هیترهایی قابل تنظیم، قادر است تا ضمن سنجش و کنترل دمای محیط محفظه، آن را تا ۶۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد افزایش دهد و یا در مقدار مشخص شده ای به صورت ثابت نگه دارد.

انواع انکوباتور آزمایشگاهی

دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی ضمن کاربرد گسترده در مراکز تحقیقاتی خون شناسی و ژنتیکی، در زمینه های دیگری نیز همچون رشد نوزادان (نارس)، صنایع طیور، مواد غذایی و مواد دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت امروزه در انواع مختلف و متنوعی در بازار عرضه می شوند که هر کدام از کاربرد و قابلیت خاصی برخوردارند.

اما بطور کلی انکوباتورها از نظر کاربرد به ۴ مدل معمولی، یخچالدار، CO2 و شیکردار دسته بندی می شوند که در زیر به معرفی هر یک می پردازیم.

  • انکوباتور معمولی (ساده)

انکوباتور معمولی یکی از ساده ترین انواع انکوباتور آزمایشگاهی می باشد که از قابلیت تامین و تنظیم دمای محیط جهت کشت نمونه ها و میکروب ها برخوردار است.

  • انکوباتور CO2

انکوباتور آزمایشگاهی CO2 از پیشرفته ترین مدل های این دستگاه می باشد که به جهت انتشار گاز CO2، قادر به کنترل PH، رطوبت و دمای محیط کشت (همچون سلول های جانوری) می باشد.

در واقع این مدل از انکوباتور، ضمن تامین و تنظیم دما بر روی ۳۷ درجه سانتی گراد، از طریق اتصال به کپسول گاز کربن دی اکسید، مقدار CO2 محیط محفظه را مقدار مشخصی نگه می دارد تا این گاز با ترکیب با هیدروژن تولیدی کشت سلولی، از اسیدی شدن و از بین رفتن سلول ها کمک نماید.

  • انکوباتور شیکردار

انکوباتور آزمایشگاهی شیکردار نیز از دیگر تجهیزات آزمایشگاهی می باشد که علاوه بر تنظیم و کنترل دمای محیط محفظه، در صورت لزوم از قابلیت به هم خوردن و لرزاندن نمونه ها و محلول ها، در زمان مشخص شده و در دورهای مختلف نیز برخوردار می باشد.

  • انکوباتور یخچالدار (انکوباتور خنک کننده)

از دیگر مدل های این دستگاه می توان به انکوباتور آزمایشگاهی یخچال دار اشاره کرد.

این دستگاه همواره از قابلیت تامین و تنظیم دمای محیط محفظه، بالاتر و پایین تر از دمای محیط برخوردار می باشد.

کاربرد انکوباتور یخچال دار

در واقع این مدل از دستگاه انکوباتور با داشتن سیستم های گرمایشی و سرمایشی و کنترل دما بین ۵ الی ۶۵ درجه سانتی گراد، برای کشت باکتری هایی ویژه (در دمای پایین) مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید انکوباتور آزمایشگاهی

نحوه کار با انکوباتور

  • در ابتدای امر برای کار با انکوباتور لازم است تا دستگاه را روشن نمایید (در صورت روشن شدن دستگاه ۴ خط بر روی صفحه نمایش پدیدار می شود)
  • تنظیم زمان

پس از روشن کردن دستگاه لازم است با فشردن ولوم های روی صفحه نمایش مدت زمان مورد نظر را مشخص نمایید. مدت زمان ۱۲۰ دقیقه با دقت ۱ دقیقه و مدت زمان ۱۲۰ الی ۲۵۰ دقیقه با دقت ۱۰ دقیقه، قابل تنظیم است. لازم به ذکر است که در صورت تنظیم زمان کمتر از ۱ دقیقه و یا بیشتر از ۲۵۰ دقیقه، بر روی صفحه نمایش کلمه Off نمایان می شود؛ بدین منظور که با روشن کردن دستگاه، لازم است آن را بصورت دستی متوقف نمایید.

  • تنظیم دما

پس از تنظیم مدت زمان مورد نظر لازم است تا بار دیگر با فشار دادن و رها کردن ولوم، با نمایان شدن منو، دمای مورد نظر را تنظیم کنید. که در این صورت بر روی صفحه نمایش رقم سمت راست حرف C را نمایش داده و بقیه ارقام بصورت چشمک زن هستند که لازم است با چرخاندن ولوم دمای مورد نیاز را انتخاب نمایید.

نحوه نگهداری از دستگاه انکوباتور

در صورت استفاده از دستگاه انکوباتور، لازم است تا با نکات لازم جهت نحوه نگهداری این دستگاه آشنا شوید چرا که این دستگاه یکی از حساس ترین لوازم آزمایشگاهی به شمار می رود.

  • لازم است تا هر ماه، دستگاه انکوباتور با محلول صابون ضدعفونی و تمیز شود.
  • در صورت قرارگیری محدوده دمای دستگاه انکوباتور (بدون CO2) خارج از حد و میزان قابل قبول، لازم است تا به کارشناسان فنی اطلاع دهید و در این صورت اقداماتی چون بررسی روشن و خاموش بودن کلید و پریز برق، دمای تنظیمی را انجام دهید. و باز نیز در صورت عدم کار کردن دستگاه به نمایندگان سرویس دهنده، اطلاع دهید.
  • لازم به ذکر است که قبل از ضد عفونی و تمیز کردن دستگاه، انکوباتور را برق کشیده و مانع از تماس مواد شوینده با عوامل الکتریکی شوید.
  • همچنین در صورت ضد عفونی دستگاه، لازم است برای استفاده تا خشک شدن دستگاه صبر نمایید.

نکات لازم جهت کار با انکوباتور

  • برای کار با انکوباتور لازم است دستگاه را در یک سطحی صاف و در حد ممکن در کنار هودهای کشت سلولی قرار دهید.
  • عدم قرارگیری دستگاه در محیط های خیلی گرم و یا مرطوب
  • برای جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی لازم است تا سیستم برق اتصالی به دستگاه، مطابق با ولتاژ مصرفی انکوباتور باشد.
  • استفاده از وسایل ایمنی و دستکش، هنگام کار کردن با انکوباتور
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *