باید و نبایدهای مهم جهت راه اندازی یک آزمایشگاه

باید و نبایدهای مهم جهت راه اندازی یک آزمایشگاه

در ماه اکتبر سال گذشته، یکی از مدیران فعال در پاتولوژی و آزمایشگاه پزشکی انگلستان با مطرح کردن ایده ای، از پرسنل آزمایشگاه درخواست کرد تا با همکاری یکدیگر برای تهیه چیزی که مطابق دستورالعمل آزمایشگاهی است، شرکت نمایند.

در واقع این نخستین سالانه Pumpkinpalooza بود و این احتمال وجود دارد که از این پس تعداد این گردهمایی ها بیشتر شود، زیرا که چنین رویدادهای تجمعی باعث می شود تا کارکنان با مدیران خود و یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

Medeiros نیز معتقد است که داشتن مدیریت کسب و کار و برنامه ریزی در این رویدادهای اجتماعی، یکی از مهمترین کارهایی است که مدیران می توانند در کار تیمی در نظر بگیرند چراکه بهبود روحیه و فعالیت های تیمی یکی از بهترین اقدامات لازم جهت داشتن یک آزمایشگاه استاندارد و موفق است.

علاوه بر این نظر گرفتن دیگر رفتارهایی همچون برقراری ارتباط منظم با کارکنان، اجازه بحث و پیشنهادات در مورد موضوعات پیرامون کار و رای گیری از پرسنل در مورد رضایت آنها برای تأمین و راه اندازی یک آزمایشگاه ایمن و حل مسائل ضروری است.

راه اندازی یک آزمایشگاه ایمن

با این حال “گاهی اوقات تمام کاری که مدیران باید انجام دهند، گوش دادن به نظر پرسنل است”

Karla Thaxton، مدیر آزمایشگاه محیط زیست MASI در این باره می گوید: گاهی اوقات بهترین کاری که مدیران لازم است انجام دهند گوش سپردن به کارمندان است، چرا که آنها با گوش دادن به توضیحات دیگر کارکنان در یک کار تیمی، کمک می کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل و بحران، تیم خود را به بهترین شکل مدیرت و نظارت کنند.

اگرچه مدیران از روش ها و سبک خاصی برای مدیریت و نظارت استفاده می کند اما ایجاد و حفظ محیط کار مثبت تنها یکی از جنبه های اجرا و راه اندازی یک آزمایشگاه است.

استاندارد برنامه ریزی و طراحی آزمایشگاه

توجه به استاندارد برنامه ریزی در آزمایشگاه هایی که سالانه حدود ۲.۵ میلیون تست انجام می دهد و همواره در تلاش اند تا با نظارت بر کیفیت، نیاز مشتری و کاربران خود را تامین کند، امری ضروری است.

Medeiros  می گوید: ما همواره در محیط آزمایشگاهی با بهره وری از سیستم مدیریت، سطح پرسنل خود را با میزان کاری که انجام می دهند متعادل می کنیم. به همین جهت او تاکید دارد تا با فراهم کردن برنامه هایی، میزان حجم کار کارمندان در طول روز را انعطاف پذیر کند.

سازماندهی در مدیریت آزمایشگاه

در محیط های آزمایشگاهی همانند آزمایشگاه محیط زیست MASI، که با تمرکز بر روی آب آشامیدنی و فاضلاب، در حال پردازش بیش از ۸۰۰۰ نمونه در ماه هستند، ضروری است تا مدیر آزمایشگاه قوانینی را وضع کند تا در زمان مورد نیاز از آنها استفاده شود.

این قوانین شامل موارد زیر می شود:

  • داشتن یک دستور کار خاص و پیروی کردن از آن
  • برقراری مکالمه بین مدیران و پرسنل جهت انجام بررسی های لازم
  • شروع و استفاده به موقع از دستور العمل ها
  • برگزاری گردهمایی حرفه ای جهت تبادل نظرات کارمندان و مدیران

همچنین Medeiros می گوید: لازم است تا همه مسئولان در محیط کار ضمن داشتن رفتار حرفه ای، با دیگران با احترام رفتار کنند.”

و اگر احساس می کنند که نیاز است تا با یکی از کارمندان درباره موضوعی به بحث و گفت و گو بپردازند، بهتر است آن را در یک جلسه شخصی مطرح نمایند.

در واقع او معتقد است که در محیط کاری با دیگران باید همانطوری رفتار شود که دوست داریم با ما رفتار کنند به همین دلیل بهترین راه برای ادامه دادن یک فعالیت حرفه ای گروهی، احترام گذاشتن به یکدیگر است.

پروتکل های ایمنی و استاندارد سازی آزمایشگاه

پروتکل های ایمنی و استاندارد سازی آزمایشگاه

همانطور که میدانید عدم رعایت نکات ایمنی حین کار با تجهیزات آزمایشگاهی ضمن بروز حوادث خطرناک می تواند جان پرسنل و نتایج آزمایش را نیز به خطر بیاندازد، به همین جهت لازم است تا مدیران آزمایشگاه از پیروی کردن کارمندان از اصول کار و ایمنی اطمینان حاصل نمایند تا از هر گونه خطر احتمالی جلوگیری کنند.

پس باید مسئولان و مدیران، اصول ایمنی و حفاظت در آزمایشگاه را کاملا واضح مشخص کنند و در هر زمانی با کارمندان برای پاسخ به هرگونه سؤال در ارتباط باشند تا مسئولان نیز نظارت کافی بر روی پرسنل جهت پیروی کردن از این دستورات داشته باشند.

همچنین Thaxton در این باره توضیح می دهد که بهترین روش برای رعایت کردن دستورالعمل ها، پیروی کردن از آنهاست زیرا ایمنی در هنگام کار با لوازم آزمایشگاهی باید برای همه افراد در اولویت قرار گیرد.

پس توجه به اصول ایمنی در آزمایشگاه مهمترین مسئله ای است که همه مسئولان آزمایشگاهی که باید آن را در اولویت قرار دهند.

از مهمترین تجهیزات ایمنی ضروری برای آزمایشگاه ها می توان به انواع هود آزمایشگاهی برای حفظ سلامت کارکنان و دوش و چشم شوی اضطراری اشاره کرد.

انعطاف پذیری

از آنجایی که عمده کارهای مربوطه در محیط های آزمایشگاهی تا حدودی آسان می باشد، لازم است تا همه مدیران آزمایشگاه در انجام و اجرای وظایف خود پایبند باشند.

Medeiros در این باره  می گوید: “با وجود اینکه در برخی مواقع نظر من با نظر کارمندان کاملا متفاوت است اما این بدان معنا نیست که باید همیشه با عقیده خودم پیش بروم، چراکه فکر می کنم لازم است تا پرسنل نیز در یافتن نتایج گزارش ها، تلاش کنند.”

وی همچنین گفت “در بسیاری از مواقع کارمندان ضمن داشتن ایده های بهتر، راحت تر قادر به حل مشکلات هستند زیرا آنها کسانی هستند که روزانه با وسایل سروکار دارند. با این حال ممکن است مدیران نیز ایده خوبی مطرح نمایند اما این احتمال نیز وجود دارد که شخص دیگری ایده بهتری ارائه دهد.”

Thaxton نیز ضمن موافق بودن با نظر Medeiros، در این باره می گوید: با وجود اینکه ممکن است مدیران روش خوبی را مطرح کنند اما در برخی مواقع این امر ممکن نیست. به همین جهت مهم این است که مدیران همیشه انعطاف پذیر باشند و در صورت نادرست بودن روش، از یک راه حل متفاوت استفاده نمایند.”

و در آخر، همه افرادی که در محیط های آزمایشگاهی مشغول به فعالیتند، چه مدیران و چه کارمندان، همواره در تلاش اند تا نتایج دقیقی کسب کنند و وجود یک کارمند با انگیزه در محیطی منظم و ایمن و داشتن اهداف مشخص، در رسیدن به نتایج دقیق بسیار موثر است.

برای مشاوره ساخت، طراحی و بازسازی آزمایشگاه ها می توانید با کارشناسان شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه تماس بگیرید. شرکت شیمی پژوه صفر تا صد راه اندازی آزمایشگاه را از طراحی و سکوبندی آزمایشگاه تا تامین تمام لوازم و تجهیزات کامل از بهترین برندها را تضمین می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *