کاربرد کوره آزمایشگاهی و طرز کار با کوره (آون) آزمایشگاه

طرز کار با کوره آزمایشگاهی

کوره آزمایشگاهی (آون آزمایشگاهی) از جمله پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در این مقاله سعی داریم تا با معرفی هر یک، شما را با نحوه کار این دو دستگاه آشنا نماییم.

کوره آزمایشگاهی

کوره یا آتشدان (Furnace) دستگاه آزمایشگاهی مناسب برای انتقال حرارت با ظرفیت بالا و مورد استفاده جهت گرمایش و خشک کردن عملکرد های آزمایشگاهی می باشد. در واقع این وسیله با داشتن اجزایی چون مشعل، مبدل حرارتی، دریچه و هواکش و دمنده هوا، گرمایش و انرژی های گرمایشی را از طریق احتراق سوخت، گرمای القا شده و یا الکتریسیته فراهم می کند.

کاربرد کوره آزمایشگاهی

کوره های آزمایشگاهی که وظیفه گرمایش و یکنواخت کردن دما را دارند در موارد بسیاری چون گرم کردن نمونه ها، خشک کردن، پخت پلی آمید، پخت قالب، استریل کردن و… بکار می روند.

همچنین در حال حاضر نیز از این دستگاه آزمایشگاهی در صنایع مختلفی همچون صنعت حمل و نقل، صنعت بهداشت و درمان، صنعت فن آوری و در رشته مهندسی عمران برای خشک کردن خاک، آسفالت، نمونه های بتنی و سنگ استفاده می شود.

 

خرید آون آزمایشگاهی

انواع کوره آزمایشگاهی

۱- کوره الکتریکی (Muffle Furnace)

کوره الکتریکی یکی از انواع کوره های آزمایشگاهی می باشد که به جهت داشتن محفظه ای عایق شده (با موادی چون پنبه نسوز، آجر نسوز و سیمان نسوز) و قرارگیری المنت هایی در قسمت های سقف و اطراف محفظه، برای ذوب و خاکستر کردن برخی از مواد و ایجاد دمای ۱۱۰۰ یا ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد به کار برده می شود.

این دستگاه آزمایشگاهی که دارای بدنه ای از جنس ورق های روغنی پوشیده شده از رنگ الکترواستاتیک می باشد؛ ضمن داشتن ترمومتر دیجیتالی و ترموستات، از قابلیت نصب زمان سنج دیجیتالی نیز برخوردار است.

همچنین این نوع از کوره آزمایشگاهی خود شامل دو مدل کوره الکتریکی ۱۱۰۰ درجه و کوره الکتریکی ۱۵۰۰ درجه می باشد.

  • کوره آزمایشگاهی الکتریکی ۱۱۰۰ درجه

این کوره با داشتن دقت دمایی ۱۰± درجه سانتی گراد برای خاکستر گیری مواد آزمایشگاهی، تا محدوده دمایی ۲۰۰ الی ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد مناسب است.

  • کوره آزمایشگاهی الکتریکی ۱۵۰۰ درجه

این مدل از کوره نیز به جهت داشتن دقت دمایی ۱۵± درجه سانتی گراد، برای ذوب کردن مواد در محیط های آزمایشگاهی تا محدوده دمایی ۲۰۰ الی ۱۴۵۰ درجه سانتی گراد بکار برده می شود.

طرز کار با کوره آزمایشگاهی الکتریکی

  • جهت استفاده از کوره الکتریکی در ابتدا لازم است تا دستگاه را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین (حداقل ۵ سانتی متر از سطح زمین بالاتر) و در نزدیکی هواکش قرار دهید.
  • پس از اتصال دستگاه به جریان برق (پریز)، با فشار دادن دکمه Power، دستگاه را روشن نمایید.
  • سپس با نمایان شدن دمای فعلی بر روی نمایشگر دستگاه می توانید با فشار دادن کلید ↙ و نمایان شدن علامت TMP، دمای دستگاه را تغییر و تنظیم نمایید و سپس برای ذخیره دما در حافظه، دکمه SET را فشار دهید.
  • همچنین با کمک دکمه های پایین و بالا رونده و سپس فشردن کلید SET، زمان مورد نظر را نیز تنظیم کنید.
  • و در نهایت با فشردن کلید ↙، دستگاه مشغول به کار می شود.

۲- کوره مایکروویو

کوره مایکروویو از جمله کوره های آزمایشگاهی است که با کمک انرژی امواج مایکروویو، برای گرم کردن نمونه ها (از درون) به کار می رود. در واقع این کوره با ترکیب امواج مایکروویو با عناصر گرما دهنده تابش آزاد، جهت گرمایش به کار می رود؛ به همین جهت هم از لحاظ بازده انرژی و هم از لحاظ گرمایش نمونه و گرمایش یکنواخت تر، در مقایسه با دیگر کوره ها بهتر و سریع تر عمل می نماید.

۳- کوره خاکستر ساز

کوره آزمایشگاهی خاکستر ساز نیز از جمله تجهیزاتی است که برای محاسبه تغییر وزن مواد (در هنگام احتراق)، سوزاندن، حذف مواد بمنظور پاک سازی و بررسی موادی چون پلاستیک، لاستیک، غلات، غذا، ذغال سنگ و چربی حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- کوره لوله ای

کوره آزمایشگاهی لوله ای از جمله تجهیزات گرمایشی – الکتریکی مناسب جهت تصفیه و سنتز ترکیبات غیر ارگانیک و ارگانیک می باشد.

آون آزمایشگاهی چیست؟

آون آزمایشگاهی و یا فور نیز از دیگر لوازم آزمایشگاهی پرکاربرد در محیط های آزمایشی، اتاق عمل ها و مراکز پزشکی می باشد که برای خشک و استریل کردن شیشه آلات آزمایشگاهی و یا ظروف فلزی در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد بکار برده می شود. در واقع این دستگاه در دمای بالا و با کمک حرارت، با تبخیر رطوبت موجود در وسایل، مانع از فعالیت بیولوژیکی می شود.

این دستگاه نیز در حال حاضر در دو مدل آون خلا و آون همرفتی تولید و عرضه می شود.

  • آون خلا

این دستگاه با داشتن محفظه خلا، فرآیند خشک کردن را در خلا انجام می دهد به همین جهت در صنایع داروسازی بسیار پرکاربرد است.

  • آون همرفتی

آون و یا فور همرفتی نیز با روش انتقال گرما بصورت همرفت برای خشک کردن ظروف بکار می رود.

طرز کار با آون آزمایشگاهی

  • در ابتدا برای استفاده از آون آزمایشگاهی، دستگاه را بر روی میزی خشک و مسطح قرار دهید.
  • با وصل کردن کابل به سوکت دستگاه و پریز برق آرت دار، دستگاه را برای روشن کردن آماده نمایید.
  • سپس دکمه پاور آون را روشن کنید.
  • تایمر و زمان دستگاه را بر روی حالت Bypass قرار دهید.
  • و برای تنظیم دمای مورد نظر از ترموستات استفاده نمایید.
  • سپس با رسیدن دماسنج به دمای مورد نظر و یا خاموش شدن چراغ قرمز بالای ترموستات، زمان مورد نظر برای دستگاه را در تایمر تنظیم کنید.
  • و در نهایت پس از قرار گرفتن عدد تایمر بر روی صفر، کار دستگاه به اتمام رسیده است.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از فور آزمایشگاهی

  • عدم قرار گیری وسایل و ظروف اشتعال زا درون دستگاه
  • عدم باز گذاشتن در دستگاه جهت خنک شدن
  • عدم ریختن مایعات بر روی و کف دستگاه
  • عدم اتصال محکم کابل به سوکت دستگاه می تواند سبب ذوب کابل، جرقه زدن و در نهایت آتش سوزی شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *