خرید لام و لامل آزمایشگاهی

انواع لام و لامل آزمایشگاهی

لام آزمایشگاهی چیست؟

لام یکی از ظروف شیشه ای پرکاربرد در محیط های آزمایشگاهی است که به جهت داشتن ضخامتی کم (در ابعاد ۲۶ تا ۷۶ میلی متر) و قطر ۱ میلی متر، به عنوان ظرفی برای نگه داشتن نمونه مورد آزمایش در زیر میکروسکوپ، مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع از شیشه آلات آزمایشگاهی معمولا از جنس شیشه های نوری و یا اپتیکی که دارای جنس قلیای آهکی و یا بروسیلیکات هستند، ساخته می شوند.

لام آزمایشگاهی

لامل آزمایشگاهی چیست؟

لامل آزمایشگاهی نیز از دیگر ظروف شیشه ای مناسب و مورد استفاده در آزمایشگاه ها است که با داشتن ضخامت نازک (کمتر از ۲ میلیمتر) به عنوان ظرف شیشه ای بر روی نمونه مورد آزمایش قرار می گیرد.

نحوه استفاده از لام و لامل آزمایشگاهی

لام و لامل از جمله ظروف شیشه ای مناسبی است که در مصارف گوناگون آزمایشگاهی و در هنگام کار با میکروسکوپ مورد استفاده قرار می گیرند. به همین منظور عمدتا این ظروف با نام لام و لامل میکروسکوپی نیز شناخته می شوند.

در واقع برای آزمایش و بررسی نمونه مورد نظر در زیر میکروسکوپ، متخصصان از لام و لامل آزمایشگاهی استفاده می کنند. بدین صورت که در ابتدا نمونه را بر روی لام میکروسکوپ قرار می دهند و سپس با قرار دادن لامل میکروسکوپ بر روی نمونه، ضمن ثابت نگه داشتن نمونه مانع از دی هیدراته شدن، تماس با لنز میکروسکوپ و نشستن گرد و خاک بر روی آن می شوند.

بعد از قرارگیری نمونه در بین ظروف لام و لامل، کل مجموعه (نمونه، لام و لامل آزمایشگاهی) را که به “اسلاید” نیز معروف است، در زیر لنز میکروسکوپ قرار می دهند و پس از محکم نمودن گیره های اسلاید میکروسکوپ، به بررسی نمونه مورد آزمایش می پردازند.

تفاوت لام و لامل چیست

انواع لامل آزمایشگاهی

لامل های آزمایشگاهی بسته به نوع ضخامتی که دارند به انواع متفاوتی تقسیم می شوند و بسته به گریدشان، کاربردهای مختلفی دارند.

  • گرید ۴: دارای ضخامت ۰.۴۳ الی ۰.۶۴ میلی متر
  • گرید ۳: دارای ضخامت ۰.۲۵ الی ۰.۳۵ میلی متر
  • گرید ۲: دارای ضخات ۰.۱۹ الی ۰.۲۳ میلی متر
  • گرید ۱.۵: دارای ضخامت ۰.۱۶ الی ۰.۱۹ میلی متر
  • گرید ۱: دارای ضخامت ۰.۱۳ الی ۰.۱۶ میلی متر
  • گرید ۰: دارای ضخامت ۰.۰۸۵ الی ۰.۱۳ میلی متر

همچنین این ظروف آزمایشگاهی در دو مدل گرد (به قطر ۱۸ میلی متر) و چهار گوش (در ابعاد ۱۸*۱۸، ۲۰*۲۰، ۲۲*۲۲، ۲۴*۲۴ و ۵۰*۲۴) طراحی و تولید می شوند.

فروش لام و لامل میکروسکوپ

 

انواع کدهای لام آزمایشگاهی

لام های آزمایشگاهی بسته به نوع کاربرد و مصرف، در انواع کدهای مشخصی تولید و در بازار عرضه می شوند.

  • کد ۷۱۰۲: ساده ترین نوع لام، که از جنس شیشه ای (تیغه صاف) برخوردار است و در مصارفی چون رنگ آمیزی باکتری بکار برده می شود.
  • کد ۷۱۰۱: یکی از انواع لام آزمایشگاهی است که لبه آن، به منظور کاهش صدمات وارده به مصرف کنندگان، صیقل داده شده است.
  • کد ۷۱۰۳ و ۷۱۰۴: شامل لام یک حفره ای و دو حفره ای می شود که برای آزمایش و بررسی نمونه های مایع، نمونه های با ضخامت زیاد و کشت بافت، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • همچنین از کدهای ۷۱۰۵ (لام های یک وجه با یک سر مات)، ۷۱۰۷ (لام های دو وجه با یک سر مات) و ۷۱۰۹ (لام های یک سر رنگی) در مصارف مختلفی و برای کاربردهای گوناگونی استفاده می شود.

نکات لازم هنگام استفاده از لام و لامل آزمایشگاهی

  • استفاده از گیره اسلاید و لوح شیشه ای برای افزایش ایمنی در هنگام کار با لام و لامل آزمایشگاهی
  • نگهداری ظروف لام و لامل در محیطی خشک برای جلوگیری از رطوبت زدگی
  • جلوگیری از نشستن گرد و خاک بر روی ظروف

فروش لام و لامل آزمایشگاهی

در حال حاضر لام آزمایشگاهی در بسته های ۵۰ و ۷۲ عددی و لامل آزمایشگاهی نیز در بسته های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تایی به فروش می رسند.

چنانچه قصد خرید لام و لامل آزمایشگاهی و دیگر لوازم آزمایشگاهی را دارید، می توانید به وبسایت شیمی پژوه سهند، یکی از جامع ترین مراکز فروش تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *