تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشگاه جدید

برای راه اندازی آزمایشگاه جدید به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

راه اندازی آزمایشگاه جدید و طراحی یک مکان برای محیط آزمایشگاه، کار پر چالشی است، چرا که این کار نیازمند انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی مناسب، با کیفیت بالا و رعایت استاندارهای طراحی آزمایشگاه می باشد.

به همین منظور یکی از اولین کارهایی که لازم است برای طراحی آزمایشگاه انجام دهید، این است که در ابتدا تجهیزات ایمنی آزمایشگاه و سپس سایر وسایل همچون کابینت آزمایشگاهی، میز توزین آزمایشگاهی و… برای تأسیسات خود انتخاب کنید.

تجهیزات ایمنی آزمایشگاه

چنانچه قصد راه اندازی و یا طراحی یک محیط آزمایشگاهی را دارید، لازم است تا برای رعایت استاندارهای آزمایشگاه، از تجهیزات ایمنی ویژه و مناسبی استفاده نمایید.

تجهیزات ایمنی آزمایشگاه یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که معمولا بسته به نیاز و حوزه صنعت، توسط استانداردهای OSHA تعیین می شود. که با استفاده از آنها سلامت و جان کارمندان شما را در حین کار ایمن می کند.

بطور کلی هر محیط آزمایشگاهی که در آن مواد آزمایشگاهی و مواد شیمیایی خطرناک مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند، نیازمند توجه به الزامات فضا و تاسیسات آزمایشگاه و داشتن تجهیزات ایمنی مناسب می باشند.

 

تجهیزات ایمنی مورد نیاز در آزمایشگاه

تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی شامل موارد زیر می شود:

  • چشم شوی آزمایشگاهی

یکی از ضروری ترین تجهیزات ایمنی مورد استفاده در آزمایشگاه شیمی می باشد که در صورت بروز خطرات ناشی در هنگام کار با مواد شیمیایی، بکار برده می شود.

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی از تجهیزات مناسبی است که به منظور شست و شو چشم و سراسر بدن طراحی شده.

  • هود شیمیایی (هود بخار)

استفاده از هود آزمایشگاهی نیز در محیط های آزمایشگاهی به منظور خروج دود های سمی ناشی از مواد شیمیایی الزامی است.

  • کابینت نگهداری مواد شیمیایی

از آنجایی که کار با مواد شیمیایی خطرناک است لازم است تا از سکوبندی و کابینت بندی های مناسب جهت نگهداری ان ها استفاده نمایید.

  • کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی یا خاموش کننده ها نیز از جمله تجهیزات ایمنی مهمی است که لازم است حتما در محیط های آزمایشگاهی استفاده شود تا در صورت بروز آتش سوزی بکار رود.

باید توجه شود که در صورت آتش سوزی موادی از جنس کاغذ و یا چوب، بهتر است از خاموش کننده های آبی و در صورت آتش سوزی مواد مایع، از خاموش کننده های پودری (بصورت پودر خشک) استفاده نمایید.

سکوبندی و کابینت مورد نیاز آزمایشگاه ها

در حال حاضر طراحی ساده ترین آزمایشگاه ها نیز، نیازمند استفاده از مبلمان، سکوبندی و کابینت آزمایشگاه می باشند. البته باید توجه شود که تعداد، مدل و سبک آن بسته به فضای موجود در آزمایشگاه متفاوت است. در واقع کابینت ها و مبلمان های مورد استفاده در آزمایشگاه شما بسته به نوع کار و آزمایشگاه انتخاب می شود.

 

سکوبندی برای راه اندازی آزمایشگاه جدید

 

به همین جهت لازم است برای انتخاب به نوع آزمایشگاه و صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، توجه نمایید. بعنوان مثال:

  • استفاده از لوازم و لوله کشی دائمی در صورت راه اندازی آزمایشگاه مرطوب
  • استفاده از هودهای شیمیایی (بخاری) به منظور تنظیم کارایی و بهینه بهتر
  • همچنین برای مقابله با مواد شیمیایی، گرما و سایش می توانید از محصولاتی که دارای مواد رزین اپوکسی، رزین فنولیک، ورق پلاستیک فشار قوی، فولاد ضد زنگ و لبه دانه افرا می باشند، استفاده نمایید.

امروزه مبلمان انعطاف پذیر در آزمایشگاه های مدرن بسیار محبوب هستند. سکوبندی و کابینت بندی آزمایشگاه ها نیز اکثرا دارای قفل می باشند تا در هر زمان بتوانند به راحتی جابجا شوند.

فروش تجهیزات ایمنی آزمایشگاه

در نهایت لازم به ذکر است که در صورت راه اندازی و طراحی آزمایشگاه باید در ابتدای امر و پیش از خرید لوازم آزمایشگاهی، تجهیزات ایمنی آزمایشگاه را تهیه نمایید.

چنانچه قصد خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاه را دارید می توانید به شرکت تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه سهند مراجعه نمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *