مزایای استفاده از تجهیزات مانیتورینگ در آزمایشگاه

مزایای استفاده از تجهیزات مانیتورینگ در آزمایشگاه

تجهیزات مانیتورینگ موجب صرفه جویی در وقت و هزینه مدیران آزمایشگاه می شود.

همانطور که می دانیم یکی از اصلی ترین وظایف مدیران آزمایشگاه، تکمیل و نظارت بر فعالیت هایی است که روزانه در محیط آزمایشگاهی انجام می شود که اولویت این نظارت ها، اطمینان از عملکرد محیط به روش های عملیاتی استاندارد SOP، نگهداری و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی مناسب را شامل می شود.

در واقع مدیران در صورت عدم پیروی از روش های عملیاتی استاندارد (SOP) و حفظ کنترل تجهیزات یا محیط، ممکن است سازمان و موسسه خود را در معرض خطرات غیرضروری که می تواند هزینه های بسیاری را ایجاد کند، قرار دهند.

آنها می توانند با استفاده از تجهیزات مانیتورینگ و اجرای یک سیستم نظارت قوی، ضمن داشتن نظارت و کنترل کافی، در بهبود عملکرد آزمایشگاه، کاهش خطرات احتمالی و صرفه جویی در وقت و هزینه نیز نقش موثری داشته باشند.

استفاده از تجهیزات مانیتورینگ در آزمایشگاه

بهینه سازی عملکرد تجهیزات

اگرچه در حال حاضر عملکرد و بهینه سازی تجهیزات در آزمایشگاه، امری دشوار است اما این کار ضمن افزایش کیفیت فرآیند، در بهبود نتایج تحقیقات علمی نیز نقش موثری دارد.

روش های بهینه سازی:

  • نگهداری و کالبیره شدن تجهیزات مطابق با مشخصات سازنده
  • بررسی مداوم لوازم جهت کسب اطمینان از عملکرد آنها
  • استفاده از تجهیزات با کیفیت و کنترل و نظارت کامل بر آنها

در نتیجه استفاده از تجهیزات مناسب و با کیفیت، و استفاده از راه حل های نظارت OEM agnostic، می تواند ضمن بهبود عملکرد تجهیزات و فرآیندهای عملیاتی، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شود.

محافظت و نگهداری از لوازم آزمایشگاهی

از آنجایی که معمولا در محیط های آزمایشگاهی، بیشترین بودجه در دست مدیران، صرف خرید لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز جهت انجام عملیات می شود، محافظت و نگهداری از این سرمایه و دارایی ها، امری مهم و ضروری می باشد.

البته بسیاری از این تجهیزات همانند دستگاه های چاپ آزمایشگاهی می توانند براحتی و با استفاده از کاورهای تجهیزات، محافظت شوند، اما سایر دستگاه ها همانند مخازن ذخیره سازی به توجه بیشتری جهت حفظ و نگهداری نیاز دارند. در نهایت نگهداری از طریق نظارت در زمان درست، علاوه بر کاهش هزینه ها و زمان مصرفی، خطر خسارت به تجهیزات را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

همه جزییات را بصورت دیجیتالی ثبت کنید

برای اثبات کنترل کامل عملیات و انجام بررسی های داخلی یا خارجی، لازم است تا همه جزییات مربوط به فرآیندها بطور دقیق ثبت شوند، زیرا استاندارد سازی و انتقال دانش بین نیروی کار جدید و فعلی در یک آزمایشگاه، می تواند به سرعت، دانش فنی و تجربی را توسعه دهد.

امروزه با استفاده از کتابچه راهنما و استفاده از اطلاعات و استانداردهای SOP به صورت دیجیتالی، جزئیات مربوط به تعمیر و نگهداری لوازم، به راحتی در دسترس پرسنلی که بطور مداوم با تجهیزات و محیط آزمایشگاه در تماس هستند، قرار می گیرد.

مزایا و امکانات استفاده از تجهیزات دیجیتالی در آزمایشگاه

همچنین وجود مستندات دیجیتالی و تجهیزات مانیتورینگ در آزمایشگاه و یا دیگر محیط ها، ضمن امکان پذیر کردن دسترسی کارمندان به اطلاعات دقیق و موثق از دستگاه ها همانند مخازن ذخیره سازی، نقش موثری در حافظت از سرمایه گذاری های ارزشمند خواهد داشت. به همین جهت لازم است تا مدیران و دیگر پرسنل، در یک مکانی مشخص و متمرکز، به اطلاعات حیاتی و  دستورالعمل های دقیق در مورد چگونگی استفاده و نگهداری تجهیزات، دسترسی آسان داشته باشند.

مزایا و امکانات استفاده از تجهیزات دیجیتالی در آزمایشگاه:

  • برخورداری از دسترسی به فهرست بندی و قابلیت جستجوی آسان
  • صرفه جویی در وقت در هنگام یافتن اطلاعات
  • تقویت نوآوری و همکاری
  • افزایش میزان کسب اطلاعات و گزارش دهی
  • ذخیره سازی کاغذ و کاهش میزان ضایعات
  • بهبود شرایط برای همه لوازم و تجهیزات ذخیره سازی
  • کاهش میزان خطرات و اشتباهات انسانی
  • کاهش میزان هزینه های لازم برای انجام عملیات
  • ارائه روشهایی استاندارد، جهت نظارت بر تجهیزات ذخیره سازی و لوازم آزمایشگاهی
  • بهبود قابلیت ردیابی و پاسخگویی به داده ها
  • بهبود در روش های عملیاتی استاندارد (SOP)

ضمنا تجهیزات مانیتورینگ و دیجیتالی (بدون استفاده از کاغذ) در صرفه جویی وقت و هزینه مدیران آزمایشگاه نقش بسزایی دارند، چراکه این امکانات بدلیل دسترسی راحت و آسان، باعث تقویت بهره وری کارمندان در فعالیت ها، آموزش و بهبود بازده علمی تحقیقات می شود.

ساده کردن عملیات آزمایشگاهی با نظارت در زمان مشخص

ساده سازی فرآیندهای آزمایشگاه به نظارت در کاهش مدت زمان اختصاص داده شده برای اجرای عملیات تعمیرات و نگهداری از تاسیسات آزمایشگاهی کمک می کند، چرا که مدیران کارآمد در نظر دارند که با کاهش مدت زمان صرف شده، در بخش دیگری بهره وری را افزایش دهند. در نهایت این امر باعث بهبود در دسترسی آسان به اطلاعات و زمان واقعی در مورد عملکردهای آزمایشگاهی می شود.

تا جایی که مدیران آزمایشگاه همواره در تلاش اند تا اطمینان پیدا کنند که مراکز تحقیقاتی خود، مطابق با استانداردهای SOP، مقررات مربوطه و عملکرد کارآمد، فعالیت می کنند، زیرا اجرای راه حلهایی همانند نظارت در زمان، بسیاری از چالش های مدیران را که ممکن است در هنگام نگهداری و فرآیندهای آزمایشگاه با آن روبرو شوند، کاهش می دهد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *