مدیریت آزمایشگاه در زمان شیوع ویروس کرونا (COVID-19)

مدیریت آزمایشگاه در زمان شیوع ویروس کرونا (COVID-19)

امروزه با شیوع ویروس کرونا (COVID-19)، مشکلات و ویرانی های بسیاری در حال افزایش است که هیچ بخش جامعه از آن در امان نیست، به گونه ای که برخی از حوزه های فعالیتی برای زنده ماندن و بقا، متکی به اجرا و اقدامات پزشکی و اقتصادی هستند.

همچنین همه مقامات کشوری آشکارا اعلام کرده اند که: این ویروس خطرناک در همه بخش ها تا مدت نامعلومی وجود خواهد داشت.

به همین منظور برای جلوگیری از ویروس کرونا، هر کشوری اقدامات احتیاطی همچون قرنطینه خانگی، رعایت فاصله اجتماعی، تعطیلی مدارس، حضور کمتر در مکان های عمومی و اقدامات بهداشتی چون شستشوی مرتب دست ها و ضدعفونی کردن مکان ها را اتخاذ کرده اند.

در محیط های آزمایشگاهی نیز برای اطمینان بیشتر لازم است تا کارکنان برخی از دستورات و پروتکل های پزشکی را در هنگام کار، جهت امنیت و حفظ سلامتی رعایت نمایند.

وظایف مدیران آزمایشگاهی در زمان بحران کرونا

راهنمایی های سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (FDA):

سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (FDA – Food and Drug Administration) نیز برای پیشگیری از ویروس کرونا راهنمایی های زیر را ارائه کرده است:

  • کار مجازی
  • ارتباط از راه دور
  • نظارت مدیران بر روی کارکنان از راه دور
  • انجام تست های آزمایشگاهی
  • استفاده از ابزار دقیق

البته این راهنمایی ها، علاوه بر کارمندان آزمایشگاه بالینی، می تواند برای دیگر کارکنان آزمایشگاهی نیز قابل استفاده باشد.

وظایف مدیران آزمایشگاهی در زمان بحران

  • دکتر Wendy Becker

دکتر Wendy Becker، استاد مدیریت دانشگاه Shippensburg (Shippensburg ، پنسیلوانیا)، در این باره خاطر نشان می کند:« مدیران آزمایشگاهی لازم است تا در زمان بحران و بیماری های همگانی همچون سارس، آنفولانزای خوکی، H1N1، MERS و… با کمک دانش و تجربه کاری خود بعنوان یک منبع قدرتمند، به کاهش اضطراب و حفظ آرامش متخصصان و کارمندان کمک کنند.

با این حال، با وجود اینکه ویروس کرونا (COVID-19) بسیار متفاوت تر از دیگر بیماری های همگانی است اما لازم است تا مدیران بدون توجه به سیاست های خودسرانه خود جهت استخدام کارکنان، برای رسیدگی و انجام کارهای آزمایشگاهی، از یک طرح جدید استفاده نمایند.

بر این اساس بهترین عملکرد مدیران این است که نظر کارمندان خود را برای برطرف کردن وضعیت موجود در آزمایشگاه ها بپرسند و با کمک سیستم های جدید بطور موقت گروه های کاری خود را رهبری نمایند. البته این امر نیازمند وجود روابط صادقانه و اعتماد بین مدیران و کارمندان است.»

  • Chris Orlando

Chris Orlando نیز از شرکت ارتباطات در این باره می گوید:« Waters سازنده ابزار دقیق و تجهیزات آزمایشگاهی، از طریق سایت اختصاصی COVID-19، پست الکترونیکی (Email) و ارتباطات ویدئویی، ضمن برقراری ارتباط با کارمندان، آنها را نیز مدیریت می کند و سوالات متداول درباره ویروس کرونا را بطور روزانه و با ذکر منابع به اشتراک می گذارد.

همچنین با توجه به وضعیت موجود در جهان، در  حال حاضر، تا اطلاع ثانوی، بیشتر کارمندان بصورت دور کاری فعالیت های خود را انجام می دهند، چرا که این امر ضمن کاهش ریسک در امکانات شرکت، از وضعیت سلامتی کارمندان نیز نسبت به زمان کار حضوری محافظت می کند.

پس لازم است در صورت مشاهده هرگونه علائم ویروس کرونا، اقدامات لازم را جهت ضدعفونی محیط انجام دهید. همچنین باید در تلاش باشیم تا با محدود کردن تعداد کارمندان بصورت چرخشی و افزایش تعداد مکان های نظافتی بهداشتی، از این ویروس خطرناک پیشگیری کنیم.»

اقدامات آزمایشگاه ملی سندیا در زمان کرونا

اقدامات آزمایشگاه ملی سندیا

آزمایشگاه ملی سندیا از جمله آزمایشگاه های ملی وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا (DOE) که همواره با انرژی و ایمنی سروکار دارند؛ امروزه در جلسات روزانه خود جهت آمادگی سیستم های مدیریتی بر سر موضوع ویروس کرونا به بحث و نظارت می پردازند.

به همین جهت آزمایشگاه ملی سندیا در کالیفرنیا، نه فقط برای حفظ سلامت کارمندان، بلکه برای امنیت بیشتر خانواده ها، دوستان و جامعه آنها، تمامی سفرهای بین المللی و داخلی را محدود کرده و فعالیت کارمندان در خانه را از راه دور (دور کاری) مدیریت می کند.

با ایجاد چنین شرایط کاری و فعالیت کارمندان Sandia از خانه (دور کاری)، از تاریخ ۱۷ مارس، هیچ گونه گزارش تایید شده و یا احتمالی از مبتلا شدن کارمندان به ویروس کرونا (COVID-19) منتشر نشده است.

  • Christopher Kramer

Christopher Kramer، رئیس روابط رسانه ای آزمایشگاه ملی آرگون (Argonne) نیز می گوید:« که امروزه هر یک از آزمایشگاه ها از برنامه های دقیق و مفصلی برای محدوده های گسترده ای از شرایط احتمالی، از جمله بیماری های واگیردار استفاده می کنند.

این آزمایشگاه ها روزانه اطلاعات بروز رسانی شده مدیران را از طریق ایمیل و پیام صوتی، جهت رفع نگرانی و کمک به کارکنان ارسال می کنند. علاوه بر این، با فعال کردن یک خط تلفن ثابت، پاسخگوی سوالات و نگرانی های کارکنان می باشند.

 

پس، از آنجایی که عملیات آزمایشگاهی ایالات متحده دارای سابقه درخشان و رتبه ای بالا در جهان می باشد، بدون شک، نقش اصلی در طراحی و توسعه امکانات، درمان و کاهش بحران های ویروس کرونا دارد.

به همین جهت داشتن مشارکت، ارتباطات و پشتیبانی های تکنسین ها، کارکنان و مدیران آزمایشگاهی می تواند نتیجه موثر و مثبتی در جلوگیری از همه گیر شدن ویروس کرونا (COVID-19) داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید لوازم آزمایشگاهی با متخصصان ما در شرکت تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه تماس برقرار نمایید.

 

منبع: Lab Manager

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *