معرفی فناوری های موثر برای ایمنی در آزمایشگاه

اصول ایمنی در آزمایشگاه

معرفی فناوری های موثر برای ایمنی در آزمایشگاه

امروزه بطور مداوم، فناوری های آزمایشگاه در حال حرکت رو به پیشرفت است، به گونه ای که هر یک از صنایع بطور دائم در تلاش اند که ضمن بررسی تجهیزات خود، در مورد چگونگی نصب جدیدترین راه حل ها نیز تصمیم گیری کنند؛ از سیستم های بسته بندی روباتیک در صنایع غذایی و آشامیدنی گرفته تا ابزارهای تحلیلی (هوش مصنوعی) در آزمایشگاه های تحقیقاتی دارویی.

پس با پیشرفته تر شدن تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی ، زیرساخت های ایمنی آنها نیز باید تکامل یابد.

در بسیاری از آزمایشگاه های قدیمی، کارکنان توسط تجهیزاتی محافظت می شوند که متناسب با آن زمان کافی بوده اما امروزه با پیشرفت علم و فناوری، این تجهیزات قادر به پیروی از دستورالعمل های ایمنی مدرن نیستند.

اصول ایمنی در آزمایشگاه

به همین جهت عموما صاحبان آزمایشگاه های جدید نیز با یک چالش بزرگ روبرو می شوند:

آنها علاوه بر طراحی محیط کاری خود، باید تصمیم بگیرند که کدام یک از فناوری های پیچیده کنترل نور دهی امروزی، ضمن حفظ امنیت کارکنان، می تواند باعث رسیدن به اهداف تجاری خود شوند.

البته استفاده از فناوری های ایمنی در آزمایشگاه، تصمیمات ساده ای نیستند. چرا که لازم است تا صاحبان آزمایشگاه ضمن برآورد طولانی مدت هزینه های مقدماتی برای نصب فناوری ایمنی جدید، از بین گزینه های پیشنهادی، بهترین تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی را انتخاب نمایند.

در واقع این بینش ها در طراحی و راه اندازی آزمایشگاه کمک می کند تا جدیدترین و مناسب ترین فناوری ایمنی برای وضعیت موجود را مورد ارزیابی قرار دهد.

تجهیزات ایمنی آزمایشگاه

۱- کابینت ایمنی بیولوژیکی

در طول ۷۰ سال گذشته، کابینت های ایمنی بیولوژیکی (BSC) که با هدف فیلتر، بازیافت و یا تهویه هوا طراحی و تولید می شوند، تغییری نکرده اند اما فناوری های جدیدی که این امر را ممکن می سازد قطعا وجود دارد.

با این حال کابینت ایمنی بیولوژیکی (BSC) مدرن و امروزی، نسبت به گذشته پیشرفته تر، متنوع تر و کارآمدتر از همیشه شده اند، این بدان معناست که صاحبان آزمایشگاه به خوبی آگاه و قادر به پیدا کردن و نصب کابینت هایی هستند که ضمن منحصر به فرد بودن، با نیازهای آنها مطابقت بیشتری دارد.

راهنمای انتخاب و خرید کابینت ایمنی بیولوژیکی

  • انتخاب یک کابینت مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی در آزمایشگاه

از آنجایی که آزمایشگاه ها از سطح ایمنی خاصی برخوردارند، نیاز به کنترل و قرار گرفتن در درجه خاصی هستند. از بین گزینه های بسیاری که امروزه وجود دارد، متخصصان فروش می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که کدام کابینت و سکوبندی آزمایشگاه (کابین ایمنی بیولوژیکی) برای آزمایشگاه شما مناسب است.

  • انتخاب کابینتی که هزینه را کاهش می دهد.

نصب BSC، بدون داشتن اطلاعات کافی، خطرناک است، چرا که انتخاب این کابینه های آزمایشگاهی می تواند به هزینه های عملیاتی غیر ضروری منجر شود. به همین دلیل می توانید با تعیین و استفاده از جدیدترین کابینه های ایمنی با راندمان بالا، از آزمایشگاه، بدون نیاز به پرداخت هزینه های بالا محافظت کنید.

  • استفاده از کابینت های ایمنی بیولوژیکی در ابعاد کوچکتر

بهتر است قبل از انتخاب کابینت های آزمایشگاهی، محیط آزمایشگاه خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که BSC انتخابی می تواند بیشترین استفاده را از فضای موجود داشته باشد.

متخصصان ما برای اطمینان از نصب و راه اندازی مناسب با شما همکاری خواهند کرد.

  • انتخاب کابینت ایمن و راحت برای کارگران

آزمایشگاه های مدرن نه تنها به محافظت از کارگران در برابر خطرات احتمالی کمک می کند بلکه در پیشگیری از خطرات جسمی که بر اثر کار طولانی مدت رخ می دهد نیز موثر است.

در واقع BSC های امروزی با ارائه طرح های ارگونومیکی به منظور بهبود شرایط کاری و جلوگیری از آسیب های مزمن ، این خطر جسمی را کاهش می دهد.

کابینت ایمنی بیولوژیکی آزمایشگاه

۲- هود آزمایشگاهی

امروزه فن آوری فیوم هود بخار (هود شیمیایی) با استفاده از روش سنتی، جای خود را به طرح های مدرن داده است تا آزمایشگاه ها بتوانند با خیال راحت و مقرون به صرفه تر عمل کنند.

در شرایط مناسب، صاحبان و دارندگان آزمایشگاه می توانند از این نوآوری ها به دو روش مهم استفاده کنند:

  • هود بخار که باعث کاهش بار انرژی آزمایشگاه می شود.

هودهای شیمیایی مدرن دارای طراحی های پیشرفته اره ای و روان کننده های هوا هستند، به این معنی که آنها می توانند مواد شیمیایی را با سرعت پایین تری نسبت به هود شیمیایی سنتی تخلیه کنند.

  • با استفاده از تکنولوژی دستیابی به موفقیت در فیلتر کربن، هودهای شیمیایی مدرن قادر به پاک کردن و بازیافت مجدد هوا در داخل، کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش یک آزمایشگاه و همچنین هزینه های نگهداری فن خارجی هستند.

۳- تهویه مطبوع

امروزه استفاده از تاسیسات روباتیک به سرعت در همه صنایع و محیط های آزمایشگاهی، پیشرفت چشم گیری داشته است.

اگرچه زیر ساخت های ایمنی با کمک تاسیسات روباتیک نیاز کمتری به نیروی انسانی خواهند داشت، اما روبات ها برای اطمینان از برخورداری از نمونه های ایمن و مداوم ، به یک اتاق تمیز محصور نیاز دارند.

به همین جهت امروزه محوطه های تهویه مطبوع بر این اساس طراحی می شوند و اطمینان می دهند که هوای بدون ذرات، با سطح کار روباتیک در تماس است.

نتیجه گیری

در نهایت مسئله ایمنی در آزمایشگاه موضوع مهم و پیچیده ای است که نیاز به ارزیابی دقیق و فردی دارد.

با این حال هر یک از محیط های آزمایشگاهی برای ایمن کردن آزمایشگاه های خود، راه حل های مختلفی را در نظر می گیرند، به گونه ای که یک آزمایشگاه ممکن است از جدیدترین و قدرتمندترین فناوری کنترل ایمنی آزمایشگاه استفاده کند در حالی که آزمایشگاهی دیگر تنها به تنظیم جزئی در شبکه ایمنی خود اکتفا کند.

پس دانستن راه حل های درست برای جلوگیری از خطرات احتمالی وارده به افراد در آزمایشگاه می تواند ضمن ایجاد یک محیط کار بهتر برای پرسنل، کارآیی به صرفه تری را برای بهبود کاربران بدنبال داشته باشد.

فروش تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصان ما در شیمی پژوه، یکی از مراکز فروش تجهیزات آزمایشگاهی ، تماس برقرار نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *