محدودیت های تنفسی در آزمایشگاه

محدودیت های تنفسی در آزمایشگاه

امروزه در بیشتر محیط های آزمایشگاهی، دستگاه تنفس دیگر جز تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد محسوب نمی شود، چرا که این دستگاه به دلیل عیوب و مشکلات ذاتی خود، باید بعنوان آخرین مورد در لیست وسایل حمایت از کارکنان در نظر گرفته شود.

در واقع بهتر است در محیط های آزمایشگاهی با جایگزینی مواد کم خطر، استفاده از اقدامات و زیرساختهای فعال مانند هود آزمایشگاهی و سیستم های اگزوز محلی و کنترل های اداری، خطرات احتمالی برای کارکنان را به حداقل رسانده و یا از بین برده شود.

با این حال ممکن است در برخی مواقع شرایط موجود در آزمایشگاه، دستگاه تنفس مصنوعی را به یکی از موثرترین لوازم آزمایشگاهی برای حفاظت از کارمندان تبدیل نماید. (بعنوان مثال در هنگام بروز آتش سوزی در آزمایشگاه، ریختن مواد شیمیایی یا پردازش پسماندهای شیمیایی، کار با مواد شیمیایی در یک فضای محدود.)

البته باید توجه شود که در هنگام رخ دادن این مشکلات، استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی به طور موقت است و باید در محیط های آزمایشگاهی سایر کنترل گرها نصب شوند.

به همین جهت از آن جایی که معمولا استفاده از حفاظت تنفسی در آزمایشگاه، با سوء تفاهم و تصورات غلط زیادی همراه است ما در این مقاله سعی داریم تمام اطلاعات لازم درباره محدودیت های تنفسی در آزمایشگاه را مطرح نماییم.

مقررات OSHA در مورد استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی

مقررات OSHA در مورد استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی

با توجه به پیش فرض اولیه OSHA، برای استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی دو مورد اساسی وجود دارد:

۱- اول اینکه هر فردی که نیاز به استفاده از این دستگاه را دارد باید یک ارزیابی پزشکی ارائه دهد.

۲- دوم اینکه، افراد نیازمند باید آزمایش شوند تا اطمینان حاصل شود که تنفس مصنوعی ارائه شده، می تواند از آنها محافظت کند.

البته OSHA به کارفرمایان اطمینان می دهد که کارمندان نیازمند، از لحاظ جسمی قادر به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی هستند و همچنین طبق مقررات OSHA: “کارفرما باید ارزیابی پزشکی را جهت توانایی کارمندان از دستگاه تنفس، قبل از نیاز به استفاده انجام دهد.

از همه مهم تر کارمندانی که از دستگاه تنفسی مانند ماسک های صورت یا هودهای دارای فشار مثبت هوا استفاده می کنند، باید قبل از آن، ارزیابی پزشکی داشته باشند.

امروزه نیز پروتکل های تست مناسبی توسط OSHA پذیرفته شده است که در زیر به گزیده ای از این دستورالعمل ها اشاره می کنیم:

  • آزمایش تنفس
  • برای ارزیابی کیفیت مناسب، باید از آزمایش تنفسی اسپیرومتری استفاده شود.
  • آزمایش مناسب برای هر کارمند نیازمند به استفاده از دستگاه تنفسی جداگانه می باشد.

در اصل در هر مکانی که دستگاه تنفس مصنوعی برای محافظت از سلامت فرد در برابر خطرات تنفسی، لازم باشد، OSHA نیاز به تدوین برنامه حفاظت تنفسی مطابق با ۲۹ CFR 1910.134 را دارد.

لازم به ذکر است که کارمندان در صورت استفاده داوطلبانه از دستگاه تنفسی، برای جلوگیری از خطرات ناشی از استفاده دستگاه تنفس مصنوعی، باید برنامه کتبی و یک سرپرست آشنا با استانداردهای OSHA داشته باشند.

خطرات ناشی از استفاده دستگاه تنفس مصنوعی

انواع دستگاه تنفس مصنوعی

دستگاه تنفس مصنوعی از جمله تجهیزاتی است که به منظور جلوگیری از ورود هوای آلوده به بدن طراحی شده است.

این دستگاه در انواع مدل های مختلفی بصورت نیمه ماسک (که فقط بینی و دهان را می پوشاند)، ماسک کامل (که تمام صورت را می پوشاند) و تنفس کننده هایی که  قابلیت پوشاندن کل سر را دارند، تولید و در بازار عرضه می شوند.

در واقع دستگاه تنفس مصنوعی از طریق دو روش زیر از مصرف کنندگان و کارمندان در برابر خطرات احتمالی محافظت می کند.

  • تمیز کردن هوای کثیف خارج از طریق فیلتر در هنگام استنشاق هوا (لازم به ذکر است که این نوع از دستگاه تنفس مصنوعی به عنوان تنفس کننده هوا (APR) نیز شناخته می شود.)
  • تهیه هوای تمیز از طریق یک منبع خارجی
  • تهیه هوای تمیز از طریق دستگاه تنفس SAR و یا استفاده هوای تمیز بسته بندی شده توسط فرد در مخزن مانند دستگاه تنفس خودمختار (SCBA) یا کپسول هوایی که قابل حمل می باشد

محدودیت های تنفسی در آزمایشگاه

هنگام استفاده از APR ها (دستگاه تنفس مصنوعی)، ابتدا باید از ماهیت و غلظت آلاینده هایی که فرد در برابر آن نیاز به محافظت دارد، درک خوبی داشته باشید.

آیا استفاده از APR احتمال خطر بخار شیمیایی یا ذره ای را به همراه دارد؟

برای تصفیه هوا، APR ها از گلوله های جذب کننده گاز برای دودها و بخارات، و از فیلترهای با راندمان بالا برای ذرات جامد استفاده می کنند.

از همه مهمتر، باید اطمینان حاصل شود که اکسیژن کافی (حداقل ۱۹.۵ درصد از حجم) در هوا وجود دارد، زیرا APR  هوا را تمیز می کند و تامین کننده “اکسیژن اضافی” نمی باشد، به همین جهت در فضاهای محدود به دلیل نبود اکسیژن کافی، دستگاه تنفس کننده تصفیه هوا مورد استفاده نیستند و باید از یک نوع تامین کننده هوا استفاده شود.

در آخر باید بدانید، دستگاه های تنفس مصنوعی فقط به عنوان آخرین گزینه در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرند، به گونه ای که در صورت استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، لازم است تا در وهله اول  الزامات OSHA را دنبال کنید و سپس با خطرات و محدودیت های استفاده از آنها آشنا باشید.

 

برای خرید لوازم آزمایشگاهی و یا انواع دستگاه تنفس مصنوعی می توانید با مشاوران ما در شرکت تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پژوه تماس برقرار نمایید تا آنها شما را در این امر مهم یاری نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *