هفت نکته کلیدی نگهداری اصولی از تجهیزات در آزمایشگاه

هفت نکته کلیدی نگهداری اصولی از تجهیزات در آزمایشگاه

آزمایشگاه یکی از فضاهای مهم و خطرناکی است که همواره باید برای جلوگیری از خطرات احتمالی به بهترین شکل ممکن مدیریت شوند. به همین جهت مدیران آزمایشگاه لازم است تا ضمن مدیریت کارکنان و گردش کار خود، همواره در نگهداری اصولی از تجهیزات در آزمایشگاه نیز در تلاش باشند، چرا که از کار افتادن دستگاه های آزمایشگاهی، ضمن پردازش های نادرست و اصطکاک بالا، می تواند باعث هدر دادن وقت و بی کاری کارمندان بسیاری شود.

به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا هفت نکته کلیدی برای نگهداری اصولی از تجهیزات در آزمایشگاه که متخصصان در طول زمان و در آزمایشگاه های مختلف به آن دست یافته اند را مطرح نماییم.

توجه به نکات و توصیه های ذکر شده در دفترچه راهنمای هر دستگاه

از آنجایی که ممکن است بسیاری از مصرف کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری های دستگاه های آزمایشگاهی آشنا نباشند، لازم است که کمی از وقت خود را صرف خواندن کتابچه راهنما کنند.

باید توجه شود که بیشتر کتابچه های راهنما بدلیل فنی و تخصصی نبودن، امکان استفاده را برای تمامی کاربران فراهم می کند. همچنین بخش عیب یابی هر کتابچه نیز بسیار ارزشمند است و کاربران می توانند از آن برای شناسایی مشکلات ساده ای که توسط خودشان قابل حل می باشد، استفاده نمایند.

البته ممکن است در برخی از مواقع کتابچه راهنمای مناسبی در دسترس نباشد، که در این صورت افراد می توانید با یک جستجوی ساده در Google آن را بصورت آنلاین پیدا کنید. در غیر اینصورت بهتر است تا با سازنده دستگاه، تماس تلفی برقرار کنید و یا از شرکت خدماتی که تجهیزات را نگهداری می کنند، راهنمایی بگیرید.

بطور کلی اگر لوازم آزمایشگاهی از دفترچه راهنمای مناسب برخوردار نیستند، توصیه می شود یک کتابخانه از کتابچه راهنمای تمامی تجهیزات موجود در آزمایشگاه ایجاد نمایید.

توجه به نکات و توصیه های ذکر شده در دفترچه راهنمای هر دستگاه

یادگیری و دریافت آموزش کارخانه

بسته به اندازه آزمایشگاه و تعداد افرادی که در این محیط مشغول به فعالیت هستند، لازم است که یک یا چند کارمند در زمان خرید تجهیزات، آموزش کارخانه را دریافت نمایند.

چرا که یادگیری این آموزش ها به افراد، کمک می کند تا ضمن نگهداری اصولی از دستگاه ها، در صورت بروز مشکل، عیب یابی و از ابزارهای مناسب استفاده نمایند.

استریل و تمیز کردن تجهیزات بصورت روزانه یا حداقل هفتگی

اگر می خواهید تجهیزات و دستگاه ها همواره از عملکرد خوبی برخوردار باشند، بهتر است بصورت روزانه تمیز و استریل شوند. بهتر است تمیز کردن و نگهداری هر یک از وسایل را بر اساس یک برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه انجام دهید.

همچنین نگهداری مناسب باید شامل تهیه یک دفترچه برای هر یک از تجهیزات در آزمایشگاه باشد. (چرا که با یاد داشت کردن هر مشکلی که ممکن است با اتفاق افتادنش به دستگاه آسیب برساند (مواردی چون: دما، تغییرات سیال، دفع زباله و خطا.) دیگر کاربران را آگاه کرده اید.

این دفترچه در هنگام بروز مشکلات به سازنده یا پرسنل خدمات، کمک می کند تا براحتی عیب یابی کنند.

تماس با سازندگان در صورت مواجه شدن با مشکلات فنی

با وجود اینکه فروشندگان افراد بسیار خوبی هستند، اما بیشتر آنها از موارد فنی هر یک تجهیزات مطلع نیستند. به همین منظور در صورت شک و مواجه شدن با سوالات تخصصی و مشکلات فنی، بهتر است با سازنده دستگاه تماس بگیرید.

همه سازندگان و شرکت های تولید کننده حداقل از یک متخصص فنی جهت راهنمایی و کمک به مشتریان برخوردارند. (البته اگر مشکل شما شامل سرویس می شود، بهتر است با فناوری سرویس تماس برقرار نمایید.)

توجه به علائم هشدار دهنده

در صورت بروز اتفاق و علائم هشدار دهنده، باید بدون تعلل عمل کنید. این به معنای ترسیدن نیست بلکه باید مراقب باشید، زیرا که گاهی اوقات این علائم هشدار دهنده بصورت سرنخ هایی ظریف (اما بسیار مفید) خود را نشان می دهند.

همانطور که پیشتر نیز در بخش تعمیر و نگهداری روزانه تجهیزات ذکر شد، بهتر است اتفاقات کوچک را نیز نادیده نگیرید و در ابتدا کمی کاوش و به دفترچه راهنما مراجعه نمایید و یا برای دریافت اطلاعات و کمک، با فناوری اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات تماس بگیرید.

در برخی مواقع نیز رفع مشکل ایجاد شده در دستگاه فقط پنج دقیقه طول می کشد و توجه و پرداختن سریع به آن می تواند مانع از هدر رفتن زمان بیشتری شود.

همچنین تماس با فناوری اطلاعات، کاربران را از طریق پشتیبانی تلفنی راهنمایی می کنند تا به سرعت و بدون مراجعه به سایت، مشکل برطرف شود. به همین جهت ورود به سیستم تجهیزات و آشنایی با دستگاه ها بسیار مفید است.

پس بهتر است مراقب تغییرات جزئی باشید.

توجه به علائم هشدار دهنده دستگاه ها در آزمایشگاه

بازدید سالانه از دستگاه ها به منظور جلوگیری از خرابی

از آنجایی که دستگاه ها از تجهیزات گران قیمت آزمایشگاهی به شمار می روند، بهتر است در نگهداری از آن ها تلاش کنید.

بازرسی کامل بصورت سالانه و تمیز کردن روزانه تجهیزات، از روش های مناسب برای افزایش عمر دستگاه های آزمایشگاه می باشد، چراکه تعویض قطعات دستگاه در صورت نیاز می تواند از خرابی پرهزینه تجهیزات، جلوگیری کند.

داشتن جعبه ابزار مجهز در آزمایشگاه

در برخی مواقع، مشکلات رخ داده در دستگاه آنقدر ساده و ابتدایی است که می توانید با کمک ابزار آلات مناسب، آن را برطرف نمایید.

همچنین می توانید با فناوری یا خدمات نصب تماس بگیرید. آنها به شما اطمینان می دهند، که دستگاه فقط به تعمیر ساده ای نیاز دارد و شما را برای کاری که لازم است انجام دهید راهنمایی می کنند.

در صورت نداشتن ابزار مناسب در محیط آزمایشگاهی، ممکن است خرابی های غیر ضروری و ساده، ساعت ها و حتی یا یک روز کامل، از شما زمان ببرد تا اینکه فناوری و تعمیرکاران به محل کار برسند.

جعبه ابزار مناسب آزمایشگاه

جعبه ابزار مجهز در آزمایشگاه شامل یک جعبه سازمان یافته از ابزارهای اساسی دستی می باشد که باید با چگونگی و نحوه کار هر یک آشنا باشید، به گونه ای که اگر از ابزارهای با کیفیت مناسب به درستی استفاده کنید، تجهیزات آزمایشگاه مدت زمان طولانی تری کار خواهند کرد.

لیست ابزارهای مورد نیاز در آزمایشگاه

  • پیچ گوشتی و پیچ فیلیپس در اندازه های مختلف
  • مجموعه آچار آلن ، متریک و استاندارد آمریکایی
  • انبردست سوزنی و استاندارد
  • روغن یا گریس (قبل از استفاده مطمئن شوید که روغن و یا گریس، به دستگاه مورد نظر شما آسیبی وارد نمی کند.)

با توجه به این نکات، می توانید ضمن نگه داری تجهیزات در آزمایشگاه، زمان کمتری را هدر دهید و حتی در هزینه خود صرفه جویی کنید.

برای اطلاع از قیمت تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی با مرکز فروش لوازم آزمایشگاهی شیمی پژوه سهند تماس بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *